Oppdaget nye luftvernstillinger i Sandefjord

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

Yngvar wrote:Ved å sammenligne luftfoto blant annet fra norgeibilder.no fra 2007, og 1956 og The National Collection of Aerial Photo fra mai 1945 går det å finne stillinger og annet som er borte i dag. På en odde sør for Framnes mekaniske verft fant jeg flere luftvernstillinger. Neste daglig i en periode angrep fly fra Englan og Scotland østlandet og disse stillingene ligger i innflyvningsruta når de skulle angripe kaiene og verfte i Sandefjord.
Etter det jeg kan se så er det en gruppe med seks luftvernkanoner og en med fem kanoner. Disse har jeg ikke funnet noe om i papirer tidligere. Er det noen som kan si hva slags kanoner ut i fra stillingene? Det var mange 88 mm i området.

På bilde tre kan man se en stilling som nå er borte
Klippet er hentet fra

21 Des 2012 12:35

Disse gjorde jeg opmerksom på 15 Okt 2010 00:05, anleggene på Asnesodden

med hilsen

vindal
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

vindal wrote:
Yngvar wrote:Ved å sammenligne luftfoto blant annet fra norgeibilder.no fra 2007, og 1956 og The National Collection of Aerial Photo fra mai 1945 går det å finne stillinger og annet som er borte i dag. På en odde sør for Framnes mekaniske verft fant jeg flere luftvernstillinger. Neste daglig i en periode angrep fly fra Englan og Scotland østlandet og disse stillingene ligger i innflyvningsruta når de skulle angripe kaiene og verfte i Sandefjord.
Etter det jeg kan se så er det en gruppe med seks luftvernkanoner og en med fem kanoner. Disse har jeg ikke funnet noe om i papirer tidligere. Er det noen som kan si hva slags kanoner ut i fra stillingene? Det var mange 88 mm i området.

På bilde tre kan man se en stilling som nå er borte
Klippet er hentet fra

21 Des 2012 12:35

Disse gjorde jeg opmerksom på 15 Okt 2010 00:05, anleggene på Asnesodden

med hilsen

vindal
Sånn er det vel bare. Det er ikke alltid alle som får med seg at et område alt har vært omtalt og så oppstår det en diskusjon rundt det senere når noen andre også oppdager det. Hadde ditt innlegg rundt dette anlegget noe å tilføye av informasjon i forhold til det som alt har framkommet i denne tråden?
--
Tommy
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”