Bomberaid mot Porsgrunn , fredag 30 Mars 1945

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Takk Yngvar! Forstørrelsen ble akkurat bra nok til at jeg kunne se den gjenværende bunkeren på bildet. Her står det også en godt ombygd brakke igjen (nederst til venstre). Ellers så er jo både Vestsida Kirke og en del av husene rundt leiren der fortsatt. Jeg skal lage et eget emne om dette. Men jeg er ikke ferdig med å ta bilder i omgivelsene rundt leirene.

Til Tormod, eller andre som vet? Jeg får ikke sett på bildene inne på IMW. Jeg har logget meg på. Må man kjøpe tilgang?

Kan noen evt poste brukbare linker til dette, eller andre steder som inneholder slike foto?
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Henrik: jepp, absolutt å anbefale. Ellers så er det endel av disse flyfotoene (de samme?) tilgjengelige i boka om Porsgrunn historie av Skeie. (2007)
Mvh
Tormod
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Kom over et bilde til, fra bomberaidet mot Porsgrunn mekaniske verksted 11.04.45.
(Kilde: TA)

Og noen logger fra angrepene:

Angrepet mot Menstad kai og lagerfasiliteter, ved Borgestad, March 30 1945.

Facilities used by the Germans at Porsgrunn along with shipping along side the quay were attacked by twenty four rocket firing Mosquito’s and another eight Mosquito’s who were providing air cover and fire suppression, from 143, 235, 248, and 333 squadrons. Buildings used by the Germans were badly damaged, while one German Merchant Vessel was sunk and four Norwegian Vessels were sunk. The German vessel was the Scharnhorn of 2643 tons, with the Norwegian vessels being the QUDRID BORGSTAD of 1664 tons, SVANEFJELL of 1371 tons, GUDRID of1305 tons and the TORAFIRE of 823 tons, of these Merchant ships three of them were holed by over 120 rocket projectiles. During this ultra low level attack, Mosquito "T" of 235 squadron was seen to be on fire and crashed into a wood west of Borgass. It is believed that the aircraft struck high-tension cables whilst diving on the target. Both crewmembers, Flight Lieutenant W. Knowles and Flight Sergeant L. Thomas, are buried in Northern Cemetery, Skien.

Angrepet mot Porsgrunn mekaniske verksted og bryggeanleggene på Knardalstrand, vestre Porsgrunn April 11 1945.

Another successful strike by 143,235,248 and 333 squadrons against shipping in Porsgrunn, which finished with four Merchant Vessels sunk and two damaged. Three Norwegian ships were sunk DIONE of 1620 tons, NORDSJO of 178 tons and the TRAUST of 190 tons. The other vessel sunk was the German Merchant Vessel KALMAR of 964 tons. One of the ships damaged was a Swedish trawler of 219 tons and the other, the German named HELGOWLAND of 535 tons. During the strike, the formation was attacked by German fighters who shot down Mosquito "H" of 333 squadron. Sub Lieutenant J.W. Igoken and Sergeant S.H. Engstrom were both killed and later buried in Drangedal Cemetery, Telemark.
(Kilde: Scottish History Online)
Attachments
Porsgrunn oversikt 11.04.45.jpg
Porsgrunn oversikt 11.04.45.jpg (62.86 KiB) Viewed 105 times
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”