Trolldalen kystfort i Bamble

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Hei,
Tok en tur ut til Trolldalen i dag med familien for å titte nærmere på kanonprosjektet i regi av Telemark Museum.
Det ser veldig bra ut og gjør fortet mer spennende for små og store kanoninteresserte. Det er også en liten og kortfattet informasjonsplansje tilgjengelig i kanonstillingen. Kanonen står i andre stilling fra høyre når du kommer inn på mot standplassene fra hytteområdene.

Fant ellers noen nye stillinger og ammunisjonslagre, så det er bare å hive seg rundt i felten igjen for å få oversikt over det siste :)
Attachments
trolldalen.jpg
trolldalen.jpg (223.56 KiB) Viewed 642 times
105_trolldalen.jpg
105_trolldalen.jpg (108.65 KiB) Viewed 642 times
102_trolldalen.jpg
102_trolldalen.jpg (227.09 KiB) Viewed 642 times
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

For min del et "uoppdaget" fort. Er det skiltet og kan man man kjøre helt frem?
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Hei,
Det er ikke skiltet, men du finner plasseringen her på denne linken.

http://kart.gulesider.no/m/9OxDb

Enkleste er å kjøre av fra E18 i Bamble mot Valle (når du er sørgående) og kjøre helt til du får "Trolldalveien" på venstre side. Følg veien til du kommer til hyttebommen, enten kan du kjøre helt ned hvis den er åpen (og satse på at den ikke stenges mens du er nede ved vannet) eller parkere på bakketoppen og spasere grusveien ned.
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Har du litt meir detaljerte bilder av kanonen holder på å restaurere ein lik ein og trenger bilder.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

EspenS wrote:Hei,
Det er ikke skiltet, men du finner plasseringen her på denne linken.

http://kart.gulesider.no/m/9OxDb

Enkleste er å kjøre av fra E18 i Bamble mot Valle (når du er sørgående) og kjøre helt til du får "Trolldalveien" på venstre side. Følg veien til du kommer til hyttebommen, enten kan du kjøre helt ned hvis den er åpen (og satse på at den ikke stenges mens du er nede ved vannet) eller parkere på bakketoppen og spasere grusveien ned.
Takk for infoen. Feriemåneden tilbringes ikke så langt unna, så dette blir et opplagt turmål.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

ørjanvem wrote:Har du litt meir detaljerte bilder av kanonen holder på å restaurere ein lik ein og trenger bilder.
Det kan framskaffes; bare fortell meg hva du trenger av detaljer, spesielle vinklinger og annet du har behov for - men får ikke gjort noe konkret før førstkommende søndag, går det bra?
Ole; dersom du trenger "kjentmann" har jeg tid førstkommende søndag og ellers stort sett tilgjengelig etter pendle-/middagstid fram til neste helg.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Takk for tilbudet, sender en PM.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er vel samme som står på bla. Tellevik? Her er noen bilder derfra:
https://dl.dropbox.com/u/38692668/kanon.zip
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Ser ut som det er samme kanon som jeg kan se.
Telemark Museum
Posts: 2
Joined: 27 Aug 2012 9:56

Telemark Museum driver okkupasjonshistorisk formidling bl.a. på Trolldalen Kystfort i Bamble, Telemark. Vi er interressert i å få vite om det finnes kart, opptegninger over anlegget eller andre opplysninger som kan være relevante for formidlingen av kystfortet.

Kontakt Ulf Stuwitz Røvik-Larsen, e-post:ulro@online.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Mulig dere kan finne noe i Perm 1727 i dette arkivet på riksarkivet: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=1053
Jeg kan ikke komme på at jeg kikket på denne permen men siden det står noe informasjon om hvilket område den dekker, så har kanskje Stutzpunkt kikket på den. Kanskje han husker om Trolldalen var nevnt i noen dokumenter i denne permen.
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg har tildags dato ennå til gode å finne et tysk minekart eller annet type kart fra krigen over festningsanleggene i Trolldalen.
Mvh
Tormod
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Jeg var der under markeringen, og filmet prøveskytingen.

http://youtu.be/cYcXJgWVnVg

For de som har tid og lyst så har vi en omvisning der den 11. november kl 1100. :)
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Telemark Museum
Posts: 2
Joined: 27 Aug 2012 9:56

Hyggelig at kanonen vår på Trolldalen kystfort vekker interesse. Det er også gledelig å kunne observere at publikumtilstrømmingen til kystfortet har øket etter at kanonen ble utplassert.
Museet har kontaktet Riksarkivet med forespørsel om det fantes minekart / vanlige kart som viser fortets utstrekning og detaljer. Resultatet av søket var negativt.
Telemark Museum er fortsatt interessert i å skaffe seg oversikt over fortet, til bruk i formidlingen til skoleklasser. Dersom det er noen av forumets venner har gjort en slik nedtegnelse, ville vi vært glade for å kunne bruke den i vår formidling.
Ulf Stuwitz røvik-Larsen
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Hvilken type kanon er dette?
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”