Lite stillings annlegg Flakvarp Skien

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

Her i forrige uke fant jeg dette lille stillings området ved Flakvarp Skien.
Området ligger rett innafor skjæret i Flakvarp bukta og består av 2 stillinger forbundet med en nedsprengt skytter grav som har blitt igjenfylt etter krigen, fant ingen deknings bunkere men det er mulig det kan ha vært en i en privat hage rett nord vest for den lavest liggende stillingen men der var jeg ikke å kikka fordi det ja nettopp var i en hage.
skyttergravene sett fra den øverste ned mot bukta
skyttergravene sett fra den øverste ned mot bukta
DSC03094.JPG (1.35 MiB) Viewed 231 times
sett fra bukta.Den øverste stillingen ligger oppe på knausen til høyre og den nederste midt i bildet og inn til venstre
sett fra bukta.Den øverste stillingen ligger oppe på knausen til høyre og den nederste midt i bildet og inn til venstre
DSC03097.JPG (1.36 MiB) Viewed 231 times
den nederste stillingen
den nederste stillingen
DSC03098.JPG (1.32 MiB) Viewed 231 times
I Flakvarp bukta eller i sjøen utenfor har jeg også lest at det skal ligge et nedskutt engelsk P 51 jagerfly som ble skutt ned under luftkampene som oppstod når britiske fly angrep Porsgrunn Mek april 1945.Dette er veldig usikkert men ryktene sier det ligger rundt der en plass.
Inne i Oklungen skauene ligger også et annet fly som vår med på denne trefningen .Et tysk ME 109, dette flyet ble ikke direkte skutt ned men fikk så store skader at piloten valgte å hoppe ut fremfor å prøve en risikabel landing på Jarlsberg. Hansi
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Hvor langt ut langs Svanvikveien er dette? Har du en henvisning?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Mvh
Tormod
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Takker! :bra:
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”