A-T leir, Kjærås.

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Var en tur innom en AT leir som ligger litt utenfor Andebu sentrum. Fikk tillatelse til og søke med metalldetektor fra grunneier :) men dessverre ble det lite og juble over.. Fant mye spiker og dørhengsler.. og en ting jeg ikke vet hva er? legger ut bilde av den. Denne leiren er ikke synlig i dag, da den er revet for mange år siden. Det eneste som er synlig er en slags tribune som er bygget opp av stein i en dalside ved leiren. Har lest at denne tribunen var ved appellplassen i leiren. Det var i denne dalsiden jeg fikk låv og grave. Håper og kunne søke ved en senere anledning der selve leiren lå. Dette området er opp dyrket mark i dag, så grunneier ville ikke ødelegge avlingene sine ;)
Attachments
Tribune/appellplass
Tribune/appellplass
2012-06-30 17.52.52.jpg (233.35 KiB) Viewed 181 times
vei opp til tribunen
vei opp til tribunen
2012-06-30 17.53.07.jpg (218.71 KiB) Viewed 181 times
leirområdet
leirområdet
2012-06-30 17.53.16.jpg (203.58 KiB) Viewed 181 times
Denne er ukjent for meg.. noen som vet?
Denne er ukjent for meg.. noen som vet?
2012-06-30 21.48.12.jpg (123.32 KiB) Viewed 179 times
Relic Hunter
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Ser ut som en båtshake. Men den ligner mer en brannhake, i Gamlebyen i Fredrikstad henger det noen slike i portrommene, de har 3-4 meters trehåndtak som haken sitter på. De skulle visstnok brukes til og rive ut dører og/eller vinduer og annet(?) ved branntilløp.
ErikD
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Erik Dreyer wrote:Ser ut som en båtshake. Men den ligner mer en brannhake, i Gamlebyen i Fredrikstad henger det noen slike i portrommene, de har 3-4 meters trehåndtak som haken sitter på. De skulle visstnok brukes til og rive ut dører og/eller vinduer og annet(?) ved branntilløp.
Eller en tømmerhake til bruk ved fløting.

ervold
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

ervold wrote:
Erik Dreyer wrote:Ser ut som en båtshake. Men den ligner mer en brannhake, i Gamlebyen i Fredrikstad henger det noen slike i portrommene, de har 3-4 meters trehåndtak som haken sitter på. De skulle visstnok brukes til og rive ut dører og/eller vinduer og annet(?) ved branntilløp.
Eller en tømmerhake til bruk ved fløting.

ervold
Ja DET har du rett i, tømmerhake kan det også være ja, jeg sto mange ganger og så på "kællane" på Kiærs bruk dra stokker fra ælva og opp til saga, den gang det var industri her i byen.
E
ErikD
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”