88mm Feltmessig stilling på Croftholmen, Bamble

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

Var en tur ute på croftholmen igår og kikket og da fant jeg på sydspissen av holmen en stilling som jeg tror må være til 88mm flak i rollen som flatbane skyts.
Stillingen er bygget i løs jord med 3 "skyteskår", ett retning langesund/kalven,ett med retning tvers over strømmen mot sandøya og det siste litt bakover oppover mot brevik.
Den var åpen i bakkant og ca 2.2 dyp til toppen av vollen og ca 190 til "skyteskårene" og det er høyden opp til underkant av de som får meg til å tro dette har vært en 88mm stilling.
Kanonløpet på en 88 er jo betydelig høyere over bakkeniva enn på andre flatbane kanoner fra andre verdenskrig som gjerne ble laget så lave som mulig for å få minst mulig siluett.
Tok ingen bilder der ute fordi tornebusker og annen sikkert flåttbefengt vegetasjon gjorde det helt umulig å få ett godt illustrasjons bilde, men hvis noen har tenkt seg ut på sydspissen av Croftholmen for å fiske så går stien dit rett ned i denne stillingen og opp og ut via det sydlige skyteskåret.
Hansi.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Snakker vi her om Gjermundsholmen ?
MVH Morten C.
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

Ja gjør det.
Croftholmen VGS ligger på Gjermundsholmen, så her i grenland sier vi vel bare Croftholmen .
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hansi,
det kan være at du har kommet over restene av borgerbatteriet satt opp under Napoleonskrigene. Det var vel her snakk om 3 stk 18 pds. kanoner. Jeg kjenner iallefall ikke til noen andre forsvarsverk på den holmen.

se også:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... men#p49702
Mvh
Tormod
hansi
Posts: 40
Joined: 09 Mar 2011 16:01

kan godt være at denne skansen har ligget der siden napoleons tid, men den var altfor altfor dyp innvendig og uten noen kanter til å sette den tids kanoner på så noen har nok gravd den ut for å få plass til mere moderne kanoner.
Er du i nærheten en ettermiddag så kjør ut å se.
Kanskje vi kan kalle det gjenbruks stilling :cool:
266.JPG
266.JPG (843.65 KiB) Viewed 139 times
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”