Bunker/lite støttepunkt Mellebyveien i Rygge

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Hei alle sammen. Lurer på et sted i Rygge, ikke fryktelig langt unna Lille-Rygge, der jeg var på øvelse en gang i forbindelse med HV-U. Stedet er/var et lite støttepunkt beliggende på en åskam langs en vei med navnet Mellebyveien, et stykke sør for Lille-Rygge. En finner igjen stedet ved å søke opp adressa Mellebyveien 35 i Rygge på www.1881.no, slå over til hybrid-bilde, for så å lete seg rett nedover fra nevnte adresse til en ser en høyspentlinje som går øst-vest over en skogkledd ås. Mellebyveien går delvis langs denne åsen, og stedet jeg lurer på ligger på østre åskam nesten rett under høyspentlinjen med overblikk mot øst . Den synes som typiske grå betongflekker på største forstørrelse. Stillingen slik jeg husker den, var bestående av et støpt dekningsrom (skutt ned i fjellet) med en eller to runde åpne skytterstillinger i betong med trelemmer over tilknyttet dekningsrommet.Husker at anlegget så i tilsynelatende god stand ut, men det var ikke avlåst. Vi snublet over det på øvelse i området rett nord for selve høyspentlinjen (ikke fryktelig mange meter unna denne stillingen der vi lå i knappetelt). Stillingen hadde mere eller mindre inntakte køyerammer i metall i dekningsrommet. Det jeg lurer på, er om noen kjenner til denne stillingen, og når den er fra. Er den tysk, eller er dette et Nato-byggverk i forbindelse med Lille-Rygge/Rygge flystasjon? Og hva er status på dette lille anlegget i dag, hvis noen har vært der i det siste? Kan jo være støpt igjen for alt jeg vet. Stillingen hadde bra overblikk over hele det åpne terrenget sør for Lille-Rygge, og kan ha vært en OP.

Hilsen Marius
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Marius.

Dette var interessant. Jeg har syklet forbi der mange ganger når jeg besøker min familie i Råde. På den linken til kartet ditt fikk jeg ikke opp noe, men fant allikevel noen grå flekker ved høyspenten der, som godt kan være betong. Jeg kjenner ikke spesielt til dette, men kan godt ta meg en tur ut for å sjekke når snøen har gått. Det skal etter det jeg har hørt være noen stillinger rundt flyplassen (lille rygge), men disse er nok evnt. eks. tyske vil jeg tro.

Hvor lenge er det siden da, Marius?

MVH Morten.

http://kart.finn.no/?lng=10.73257&lat=5 ... BYVEIEN+35
MVH Morten C.
Kjetil R
Posts: 31
Joined: 17 Aug 2011 20:59
Location: Fredrikstad

Denne bunkeren har bare betegnelsen "bunker" på kartene til milorgavsnitt 112. Norske forsvaret har arvet og satt denne i stand for bruk. Derfor fant vi senger der inne Marius.
Forsvaret har arvet mange ex tyske stillinger som de har hatt vedlikehold på mellom Lillerygge og sjøen.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Hei Marius.

Dette var interessant. Jeg har syklet forbi der mange ganger når jeg besøker min familie i Råde. På den linken til kartet ditt fikk jeg ikke opp noe, men fant allikevel noen grå flekker ved høyspenten der, som godt kan være betong. Jeg kjenner ikke spesielt til dette, men kan godt ta meg en tur ut for å sjekke når snøen har gått. Det skal etter det jeg har hørt være noen stillinger rundt flyplassen (lille rygge), men disse er nok evnt. eks. tyske vil jeg tro.

Hvor lenge er det siden da, Marius?

MVH Morten.

http://kart.finn.no/?lng=10.73257&lat=5 ... BYVEIEN+35

Hei Morten

Ja, det er nok mye stillinger i dette området som forsvar mot potensiell landgang og sabotasje fra sjøen opp mot Lille-Rygge. De grå flekkene vi ser ved høyspenten er de jeg mener ja. Skulle vært moro å vært en tur å sett seg rundt i området der.
Jeg var der rundt midten av 90-tallet, så det begynner å bli mange år siden. Med tanke på statusen til forsvaret nå, så er det ikke sikkert denne stillingen er inntakt lengre, etter at Lille-Rygge ikke lengre er i militære hender som bl.a. verksted for Luftvern-artilleri.

Husker vi trasket/småklatret opp en forholdsvis bratt skråning med oppakning fra veien og opp mot dette skogkledde området denne bunkeren ligger i. Tror vi bommet på stillingen på vei opp, men vi fant den dagen etter når det var litt lek med rødfis.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Kjetil R wrote:Denne bunkeren har bare betegnelsen "bunker" på kartene til milorgavsnitt 112. Norske forsvaret har arvet og satt denne i stand for bruk. Derfor fant vi senger der inne Marius.
Forsvaret har arvet mange ex tyske stillinger som de har hatt vedlikehold på mellom Lillerygge og sjøen.
Hei Kjetil (eller løytnant, som du var den gangen:-).

Da fikk vi bekreftet at dette er en bunker fra krigen, men gjenbrukt av forsvaret. Utrolig hva en husker fra den tiden vi tråkket rundt i M-51-uniformen. hehe.

Regner med at det er mye småstillinger rundt i området der ja. Området var jo strategisk og et viktig for-terreng også etter krigen selv når Lille-Rygge ikke lengre var en flyplass.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Var en tur ute for å sjekke og tror jeg fant plassen. Det lå riktig nok et lite teppe av snø over, men tror allikevel dette er stedet.

Den var nok sletter og gjort utilgjengelig , dessverre.

Forbausende god oversikt herfra :)

Morten
Attachments
IMG_1.JPG
IMG_1.JPG (204.79 KiB) Viewed 392 times
IMG_2.JPG
IMG_2.JPG (163.21 KiB) Viewed 392 times
IMG_3.JPG
IMG_3.JPG (158.55 KiB) Viewed 392 times
IMG_4.JPG
IMG_4.JPG (194.51 KiB) Viewed 392 times
MVH Morten C.
Tommytusj
Posts: 8
Joined: 06 Apr 2012 21:04
Location: Rygge

Det er trist at denne er slettet. Jeg bor kun noen hundre meter fra denne. Husker godt når jeg var "guttunge" da var det stas å leke i denne bunkeren. Jeg husker godt at det var "mange" slike rundt her i distriktet, INGEN igjen. Dette er trist. Kun 50 meter fra der jeg bor er det rester fra fuellager, bare noen "renner igjen. Har en nabo som har en bunker på tomta(tilhørende Lille Rygge). Det sies at denne er inntakt. Jeg husker en gang jeg spurte om denne bunkeren (80 tallet) den gang ville de ikke vise meg den da det var snakk om at det lå rester av en tysker der. Om det er sant vet jeg ingen ting om, men det høres tvilende ut. Skal undersøke dette.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Som guttunge så bodde jeg ved hovedporten til lille Rygge, som voksen hørte jeg også at det skulle være en bunker med såkallte rester etter en tysker !! Men jeg hørte også at det bare var tull. Selvfølgelig er det mulig at en stakkars soldat døde der eller noe sånt, men aldri i verden at tyskerne lot liket bli liggende der. Jeg kan også såvidt huske at norske og engelske militære gikk overallt i området på og rundt flyplassen og ryddet og brant flere store bål med tyske etterlatenskaper, og annet rusk og rask. At de også skulle la et tysk lik ligge igjen i en bunker tror jeg ikke noe på. ED
ErikD
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”