Sambandslinjer i Horten, Tønsberg, Tjøme og flere plasser

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Sitter på disse to skjemaene som viser linjesambandet mellom diverse plasser i vestfold.
Ta kontakt hvis det er interessant og det ønskes bedre oppløsning på bildene.


Mvh
Thomas L
Attachments
Sambandslinjer vestfold-01.jpg
Sambandslinjer vestfold-01.jpg (184.09 KiB) Viewed 417 times
Sambandslinjer vestfold-02.jpg
Sambandslinjer vestfold-02.jpg (192.08 KiB) Viewed 417 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Meget interesant, kan du sende meg et sett med bedre oppløsning?
Mvh
Yngvar
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Ja visst, på tur...
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for info, det er første gang jeg ser at det var en peilestasjon på "lille Færder" som må være på Færder fyr. Arb. stasjon Vetan er også interesant, enten på Vetan Nøtterøy eller i Horten.
Det var en del forkortelser som jeg ikke kjenner til, kanskje Tormod (Stutzpunkt) er der ute og vet noe om det?
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Takker for bildene Thomas :bra:
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Sikkert flere på forumet kan disse, men her er iallefall de som jeg med engang kan identifisere. :-)

Nå ser jeg ikke noe datering på dette kabelkartet, men jeg antar at det er fra noe seint i krigen med FuMo Vasser.

Noen av forkortelsene:

MV- Marine-vermittlung (Marinens formidlingsnett)
HV- Heeres-vermittlung (Hærens formidlingsnett)
FMV - Fern (eller Flieger)-melde-Vermittlung (??) Langdistansenett / Luftvåpnets formidlingsnett.
Hvis det har noe med Luftwaffe-formidling, så kan det passe inn med at det var en FluWa på Slottsfjellet.

Schaltstelle - er vel en sambandsbygning eller bunker med et sentralbord.

KP - dette tror jeg må være en slags kabelboks/brønn eller forsterker, ofte bygde tyskerne små bunkere på størrelsen med et halvt redskapsskjul, godt sikret med en panserdør.

MF.St. Tjøme - Marinefunkstelle, Kriegsmarine hadde et nettverk av slike radiostasjoner rundt hele norskekysten som var ansvarlige for en trådløs radioforbindelse mellom de forskjellige marinestøttepunktene. Kan ikke dette ha vært ved Tjøme kystradio? Eksisterte de ikke før krigen også?

Det eneste som jeg stusset litt på var denne 680. Infanterie-division i Tønsberg, kan ikke huske å ha sett den før noen steder, kanskje en slags omorganisering helt på tampen i april eller mai 1945, eller en skrivefeil?

På Færder fyr hadde tyskerne en MSS - Marinesignalstelle.

Yngvar wrote:Takk for info, det er første gang jeg ser at det var en peilestasjon på "lille Færder" som må være på Færder fyr. Arb. stasjon Vetan er også interesant, enten på Vetan Nøtterøy eller i Horten.
Det var en del forkortelser som jeg ikke kjenner til, kanskje Tormod (Stutzpunkt) er der ute og vet noe om det?
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk Tormod, det hjalp. Tjøme radio var i drift før krigen. Er litt usikker på noen av stedsnavnene da disse blir brukt flere steder i Vestfold. Blant annet Breidablikk og Vetan.
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Vil nesten anta at iallefall Vetan er samme Vetan på Nøtterøy. Var det ikke noen bunkere og annet anlegg som ble sanert på toppen da området var under forsvaret? "Breidablikk" kan vel henvise til en stedsnavn der det var en forlegning, hadde ikke tyskerne en forlegning ved akkurat Breidablikk i Sandefjord?
Mvh
Tormod
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 13:45, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Om man ser videre på navnene så er Sundene på Tjømesiden mot Nøtterøy. Buer er også litt nærmere Mågerø. Tenker vi at det gikk en sjøkabel/trådløst over sundet til Nøtterøy så er det jo ikke langt fra Vetan
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Hvis mulig kunne jeg også tenkt meg tegningene i høyere oppløsning.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ser ut til å være en liten artig sak på denneoversikten. Ser ut til å være WPG i tilknytning til Bolærne :-)(link under)
mvh
Paul S.
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... hlight=wpg
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Paul

Takker for linken, denne har jeg helt oversett.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”