Sluttrapport for sikring av Folehavna fort HKB 5/980

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Nå er Skifte Eiendom ferdig med sikringen av Folehavna. Resultatet ble ikke så galt som det var planlagt. Som vanlig ble det krisemaksimert når det gjelder hvor solide bunkere og fjellanlegg er. Man kunne få intrykk av at fortet var laget for å vare et par år, og at bunkerne ikke skulle tåle noe som helst, om man leste avisene, og at alt kunne falle sammen når noen gikk på de.
Det faktiske resultatet var at det var vesentlig tykkere betong, med mye bedre armering en Skifte regnet med. Derfor ble heldigvis mye av det som var planlaget revet, stående igjen. Nesten alle MG stillingene skulle rives, men etter å ha revet en, stoppet de med det. Tre fire mindre bunkere ble pigget ned, og de hadde en taktykkelse på 150 cm. De hadde nok tålt å stå der en par hundre år til. Mest synd var det at de reiv ned en fast bombekasterstilling som var sprengt ned i fjellet, totalt unødvendig mener jeg.

Naturen har nå begynt å skule sporene etter gravemaskinene, infoskilter er satt opp og vi som ferdes der ute begynner å vende oss til at det ikke er en kommandobunker på toppen.
Stort sett unødvendig historierasering, spør du meg.
Attachments
Infotavler er satt opp to steder
Infotavler er satt opp to steder
DSC_0062.JPG (79.85 KiB) Viewed 167 times
DSC_0042.JPG
DSC_0042.JPG (66.74 KiB) Viewed 167 times
Hovedinngangen til fjellanlegget er sikret på nytt
Hovedinngangen til fjellanlegget er sikret på nytt
DSC_0061.JPG (91.96 KiB) Viewed 167 times
Grønne sletter dekker restene av en bunker
Grønne sletter dekker restene av en bunker
DSC_0054.JPG (73.84 KiB) Viewed 167 times
Nye merkesteiner for kabler dukker opp
Nye merkesteiner for kabler dukker opp
DSC_0046.JPG (108.61 KiB) Viewed 167 times
Denne MG-stillingen slapp med skrekken
Denne MG-stillingen slapp med skrekken
DSC_0050.JPG (64.54 KiB) Viewed 167 times
En Dakota kommer lavt inn over fortet når jeg står der
En Dakota kommer lavt inn over fortet når jeg står der
DSC_0055.JPG (14.55 KiB) Viewed 167 times
Naturen tar over og skuler sporene etter maskiner
Naturen tar over og skuler sporene etter maskiner
DSC_0047.JPG (71.87 KiB) Viewed 167 times
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Fint du holder oss underrettet om Folehavna`s fremtid Yngvar. Og du kommer jo her med gledelige nyheter. Fint å se at noe er bevart og at ikke alt ble så ødelagt som først antatt.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”