Installasjoner i Fredrikstad-området.

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Morten, dessverre så er dette det beste jeg får til ang. kartene, det er hentet fra noen mikrofilmer, så det er ganske komprimert. Men det burde være mulig for deg å sammenligne med et moderne kart for å gi deg en antydning til hvor det er ting.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for innsatsen Tormod :) Jeg får kopiere det du har lagt ut, mulig jeg kan forstørre det litt og muligens det kommer tydligere frem. Får se hva jeg kan få ut av det :)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

....bare for ordens skyld....

Det er fritt fram for hvem som helst å legge ut noe i denne tråden, den er faktisk ikke forbeholdt undertegnede.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Ullerøy/Skjeberg:

Disse blidene blir laste opp i denne tråden:

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=4971
Last edited by molich on 17 Oct 2012 14:49, edited 1 time in total.
MVH Morten C.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

molich wrote:
frodeb wrote:Mulig å få en omvisning neste gang jeg er på hytta i skjærviken

Hadde vært topp
Jeg har sendt deg en PM.

MVH Morten C.
Jeg har også vært der ute og kikket,flere ganger... og har også lurt på hvorfor det er så mange/mye betong i området ! Har vært inni den store hulen under Huseby Gård, bla. Som sagt så har jeg aldri skjønt at det var ett så strategisk viktig område der som all den betongen skulle tilsi ! men det var en stor radar for Lille Rygge flyplass ca en km syd øst for Huseby. Men det er det skrevet om ett annet sted her på forumet. ED
ErikD
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Erik D.

Når det gjelder Huseby så er det 2 stk. anlegg der ute, nesten identiske. Det ved Huseby gård ligger det bl.a. bilder av tidligere i denne tråden. Det jeg har hørt er at Elinggårdskilen er ganske dyp så tanken på at det kunne komme store skip inn her og ilandsette styrker og utstyr, er sikkert noe av grunnen. Men om det var behov for 2 stk. pak-garasjer med tilhørende MG-stillinger og tunneler der, er jeg mer usikker på.

Den radaren du nevner, står bare fundamentet igjen, og ligger ved Hauge.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Ringstadfjellet - Kråkerøy:

Noen som har opplysninger om dette stedet ?
Her skulle det være luftvernskyts, MG-stillinger samt dekningsrom. Dette fjellet er nesten umulig å finne på kartverket og de fra Kråkerøy som jeg har snakket med, vet ikke noe særlig om dette.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

molich wrote:Ringstadfjellet - Kråkerøy:

Noen som har opplysninger om dette stedet ?
Her skulle det være luftvernskyts, MG-stillinger samt dekningsrom. Dette fjellet er nesten umulig å finne på kartverket og de fra Kråkerøy som jeg har snakket med, vet ikke noe særlig om dette.

MVH Morten C.

Nå har jeg vært en tur ute og letet, og det nærmeste jeg kom er denne plassen. Siden Ringstadveien går rett ved her, kan det jo ha en logisk sammenheng. Har også vært en tur oppå denne lille fjellknusen men ikke funnet stort. Allikevel fant jeg et par steder med sirkelformede plattinger, nedsenket i selve fjellet. Noen som kjenner til dette ?

http://kart.gulesider.no/m/atUfh

MVH Morten C.
Attachments
Ringstadfjellet (1).JPG
Ringstadfjellet (1).JPG (339.05 KiB) Viewed 333 times
Ringstadfjellet (2).JPG
Ringstadfjellet (2).JPG (303.48 KiB) Viewed 333 times
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Mens jeg var ute på leting snublet jeg over denne.

Det var mye vann der så jeg kom ikke inn

Morten
Attachments
D.rom 1.JPG
D.rom 1.JPG (164.86 KiB) Viewed 276 times
D.rom 2.JPG
D.rom 2.JPG (171.07 KiB) Viewed 276 times
D.rom 3.JPG
D.rom 3.JPG (82.98 KiB) Viewed 276 times
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

De plattingene ser ut til å være bygd for tyngre bombekastere som 8 cm muligens. Den bunkeren (nok en såkalt "Vf Oslofjord"??) er vel en mannskapsbunker med nødutgang? :-)
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det er meget mulig Tormod. Har ikke gjort meg så mange tanker rundt dette ennå, men vf Oslofjord er det nok helt sikkert :)

Morten
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Øra - Lilleborggata:

Først vil jeg takke Kjetil R. for innspill :bravo

Det ligger en bunker i overstående gate, som skiller seg ut fra det meste annet jeg har sett. Det er bare en firkantet kloss med 2 skyteluker (flankeforsvar) , samt en inngangsdør og har ikke innvendig delevegger ser det ut til. Bunkeren ligger mitt i et fabrikkområde, og jeg er ganske spørrende til plasseringen, samt formålet. Mulig at noen av fabrikkene ikke var oppført her i 1940 . Riktignok ligger den bare et steinkast unna Østerelva men jeg har vanskelig for å forstå at denne kunne dekke elva. Lukene er typen som man finner ellers i fjellanlegg, og ellers tror heller ikke veggene er mer enn ca. 50 cm. tykke. Den har et flatt tak, mulig det kan ha stått noe oppå der, men har ikke fått sjekket.

Etter de britiske E-rapporter skal det ha vært kringkastingstasjon (Øra) (oppført i 1927, nedlagt 1980 ) og papirene sier at det skulle være bunkere, graver og mg-stillinger som dekker elva. Er litt usikker på om dette er samme plass. Mulig det kan være mer å finne i nærheten, hvis det ikke er slettet.

http://kart.finn.no/?lng=10.96009&lat=5 ... erdefinert

MVH Morten
Attachments
Øra.JPG
Øra.JPG (111.84 KiB) Viewed 169 times
MVH Morten C.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Hei Morten
Ja den "klædden" der har jeg sett mange ganger.....Hele fabrikkområdet (Titan og DeNoFa) så helt anderledes ut da jeg var guttunge og så den bunkeren første gang, fabrikkene er jo blitt bygd ut mange ganger siden, men jeg minns og huske at den dekket en hovedport inn till daværende fabrikkanlegg.
ED
ErikD
Kjetil R
Posts: 31
Joined: 17 Aug 2011 20:59
Location: Fredrikstad

Det var flere forsvar/vaktstillinger rudt den gamle Titanfabrikken, men de er fjernet.

Når vi ser litt lenger ned på katrtet som Morten C la ut finner vi Habborn og tankanlegget. Der var det to stillinger og en hule. Dette er også vekk.
Ved gamle Øra fabrikker (revet) (rett vest for Løytnat Dons vei) var det også en kraftig betongbunker med skuddretning langs elven i begge veier.

Enda litt lenger sydover finner vi holmen Gullmoen. Der er det en siktestilling i betong med panserkuppel for minesperringen fra 1893 i Østerelven som var rett ut for Alshus hvor det var to 6,5 cm hurtigskytende Cockrill kanoner sprengt ned i fjellet og murt opp med granittmur. (Stillingene er der enda). Det var også en annen siktestilling for minesperringen på Kallera.
Mineforsvaret var operativt frem til 1935. http://kart.gulesider.no/?_s_ref=5R7pvP ... mAodLzuYKA

Kjetil R
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Kjetil.

Dette var interessant, men det er synd at alt det du nevner er fjernet, eller utilgjengelig uten båt.
har en følelse av at du sitter på en del kunnskap, så jeg håper det blir noen turer utover ;)

Morten

P.S. Slik ser bunkeren ut fra den andre siden, ganske spennende :blee:

Morten
Attachments
Lilleborggt.  (3).JPG
Lilleborggt. (3).JPG (111.25 KiB) Viewed 91 times
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”