Kallera i Østfold

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Drev å googla litt og kom over ne tiltaksplan fra skifte eiendom over plassen Kallera i Østfold so m ble revet i 2004 :shock:
Er det noen som kjenner til det ?

http://www.google.no/url?sa=t&source=we ... pywZQhDocw
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Espen K wrote:Drev å googla litt og kom over ne tiltaksplan fra skifte eiendom over plassen Kallera i Østfold so m ble revet i 2004 :shock:
Er det noen som kjenner til det ?
Området (og tiltaksplanen) er diskutert i en annen tråd tidligere. Litt usikker, men tror det er denne: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=436
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Liten rettelse; dette ble revet i 2008/2009. Satt faktisk på hytte på Kråkerøy da de ble revet, men var ikke klar over at de hadde vært der før etterpå! :sint:
Mvh.
Jon-Vegard
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Espen K wrote:Drev å googla litt og kom over ne tiltaksplan fra skifte eiendom over plassen Kallera i Østfold so m ble revet i 2004 :shock:
Er det noen som kjenner til det ?

http://www.google.no/url?sa=t&source=we ... pywZQhDocw
Var nok bare ett av mange små støttepunkter som dekket innseilingene til østerelva og vesterelva i tilegg til fortene Kjøkøy, torgauten og Mørvika. Mener dette på kallera ble bygget om og tilpasset litt etter krigen? Var vel snakk om en stilling for Rekyfri kanon der bl.a.
Mange slike artige småanlegg i områdene rundt fredrikstad. Men det er vel en del av de som er "sanert" allerede. Var stillinger ute ved Fjellskilen marina samt på Kråkerøylandet ved innløpet til vesterelva og. Den på Kråkerøy var vel en MG-bunker av ganske standard tysk type, som det er bilder av her på forumet et sted. En får få ut fingeren å pusse opp båten i hagen og bruke litt tid der nede en lang ferie. Ta med seg litt dokumentasjon og lete litt.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jeg fant noen gamle bilder av hvordan det så ut den gangen. bildene er tatt på "gammeldags" papirfoto og er i litt dårlig stand.

Marius: ta gjerne kontakt når du er på disse trakter, så kan vi kanksje ta en tur sammen :-)

MVH Morten C.
Attachments
Anlegget fra Østerelva.jpg
Anlegget fra Østerelva.jpg (90.98 KiB) Viewed 403 times
Dekningsrommet.jpg
Dekningsrommet.jpg (97.84 KiB) Viewed 403 times
Bunker for rekylfri kanon.jpg
Bunker for rekylfri kanon.jpg (122.22 KiB) Viewed 403 times
Inngangen til rek. bunkeren.jpg
Inngangen til rek. bunkeren.jpg (91.2 KiB) Viewed 403 times
MG-stillingen.jpg
MG-stillingen.jpg (150.68 KiB) Viewed 403 times
MG-bunkeren.jpg
MG-bunkeren.jpg (137.38 KiB) Viewed 403 times
Inngang til MG- bunkeren.jpg
Inngang til MG- bunkeren.jpg (127.19 KiB) Viewed 403 times
MG-lukene.jpg
MG-lukene.jpg (117.28 KiB) Viewed 403 times
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Jeg fant noen gamle bilder av hvordan det så ut den gangen. bildene er tatt på "gammeldags" papirfoto og er i litt dårlig stand.

Marius: ta gjerne kontakt når du er på disse trakter, så kan vi kanksje ta en tur sammen :-)

MVH Morten C.
Kjempeflotte bilder de der. Papirfoto er i mine øyne minst like fine som digitalt, så det går bra. hehe.
Ja skulle tatt en tur nedover en dag/helg og tittet litt på gamle trakter. Er alltids mye spennende å se på. Får sende deg en PM når jeg vet når det blir. Kansje en skulle tatt en kjapp bunkerrunde til neste helg? Da har jeg barnefri også. Bunkerjakt på dagen og pizza og mere bunkerprat om kvelden... :-)

Hilsen Marius
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

marius wrote:
molich wrote:Jeg fant noen gamle bilder av hvordan det så ut den gangen. bildene er tatt på "gammeldags" papirfoto og er i litt dårlig stand.

Marius: ta gjerne kontakt når du er på disse trakter, så kan vi kanksje ta en tur sammen :-)

MVH Morten C.
Kjempeflotte bilder de der. Papirfoto er i mine øyne minst like fine som digitalt, så det går bra. hehe.
Ja skulle tatt en tur nedover en dag/helg og tittet litt på gamle trakter. Er alltids mye spennende å se på. Får sende deg en PM når jeg vet når det blir. Kansje en skulle tatt en kjapp bunkerrunde til neste helg? Da har jeg barnefri også. Bunkerjakt på dagen og pizza og mere bunkerprat om kvelden... :-)

Hilsen Marius
Ja, det er jo alltid noen fordeler med den "gamle gode måten" og bilder er vel intet unntak i så måte.

Bare å sende PM vet du, og en bunkertur med div. høres helt perfekt ut :-)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:
marius wrote:
molich wrote:Jeg fant noen gamle bilder av hvordan det så ut den gangen. bildene er tatt på "gammeldags" papirfoto og er i litt dårlig stand.

Marius: ta gjerne kontakt når du er på disse trakter, så kan vi kanksje ta en tur sammen :-)

MVH Morten C.
Kjempeflotte bilder de der. Papirfoto er i mine øyne minst like fine som digitalt, så det går bra. hehe.
Ja skulle tatt en tur nedover en dag/helg og tittet litt på gamle trakter. Er alltids mye spennende å se på. Får sende deg en PM når jeg vet når det blir. Kansje en skulle tatt en kjapp bunkerrunde til neste helg? Da har jeg barnefri også. Bunkerjakt på dagen og pizza og mere bunkerprat om kvelden... :-)

Hilsen Marius
Ja, det er jo alltid noen fordeler med den "gamle gode måten" og bilder er vel intet unntak i så måte.

Bare å sende PM vet du, og en bunkertur med div. høres helt perfekt ut :-)

MVH Morten C.

Ja vi får sjå da vettu. :-) Hvis det er flere der ute som føler for å evt bli med, som leser dette, så får de bare skrike ut. Hadde absolutt vært koselig.

Hilsen Marius
KjellG
Posts: 5
Joined: 24 Aug 2010 0:19

Til info:
Mineforsvaret ca 1900 hadde et minefelt i Østerleva. Minene ble utløst fra bl.a. siktestasjon på Kallera. Videre bestykningsbatterier på Alshus og muligens Kallera. Minefeltet er beskrevet i en av de senre årbøkene fra Fredrikstad museum. (Men ta beskrivelsen av det elektrikske vedr minene med en klype salt)
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”