MKB 4./501 Toraas (Torås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

EspenS wrote:
teodor wrote:
EspenS wrote:
lilje wrote:Takk for oppklaring fra ekspertisen!

Jeg er ellers kjent med at Torås fort ble brukt som treningsområde og kurssenter av Forsvarets etterretningstjeneste, spesielt for de såkalte "stay behind" avdelingene (dette er bl.a. nevnt i Lund-rapporten om Etterretningstjenesten fra 1996).
Dette omtales i boken Stay Behind - Norges Hemmelige Hær av Finn Sjue og Ronald Bye, og fortet er nevnt som utdanningssenter fra 1970 tallet. Er og ett par andre lokasjoner i Oslo området som har vært benyttet av Stay Behind meg bekjent.
Hvilke andre lokasjoner er det som har vært benyttet av Stay Behind i Oslo-området?
Skal sjekke i boka og komme tilbake til deg.
Den boka er ikke helt å stole på. Fjellanleggene på Torås er langt mindre enn påstandene der. (10 000 kvm my ass) Forfatteren er fullere av løgn enn grisen er full av fluer. Jeg har ikke lagt sammen, men det er toppen tusen kvm til sammen i alle anlegg til sammen. Legger ved inventarkart som viser leiren. Kan altids legge sammen kvm ut ifra inventarbeskrivelsene også men det vil ta litt tid.

ervold
Attachments
Kopi av Kart Torås.JPG
Kopi av Kart Torås.JPG (149.49 KiB) Viewed 433 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

ER det mulig å få en kopi av det "kartet" over Torås?
Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

En kopi av det kartet hadde vært knallbra.

ervold: Er det det mulig å få en kopi? Enten på papir eller digitalt?
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Yngvar wrote:Denne konstruksjonen er på fortet. De kan se ut som om det er en utlufting eller lignende.
Noen som har noe mer infor om denne?

Mvh
Yngvar
Dette er "eksosrøret" for nødstrømsaggregatet som står i inv nr 1012 Fjellanlegget som er til venstre når du begynner på bakken opp til øvre leir.
ervold
Attachments
Kopi av Aggregatet.JPG
Kopi av Aggregatet.JPG (28.16 KiB) Viewed 373 times
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Benjaminsen wrote:En kopi av det kartet hadde vært knallbra.

ervold: Er det det mulig å få en kopi? Enten på papir eller digitalt?
Har sendt en mail til Yngvar , siden dere er fra samme by regner jeg med at dere har kontakt. Jeg har mer om Torås men vil konferere litt om hva som bør legges ut. Han har fått mitt mobilnummer.
ervold
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

ervold wrote: Har sendt en mail til Yngvar , siden dere er fra samme by regner jeg med at dere har kontakt. Jeg har mer om Torås men vil konferere litt om hva som bør legges ut. Han har fått mitt mobilnummer.
ervold
Ikke noe problem det. :)
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Torås fort er nå tilsalgs for 744000,-, skal vi spleise. Det er vel ikke så enklelt tenker jeg, en eller annen naturorganisasjon har kjøpt halvparten og staten har dekket deres utgifter (ta og gi?)

Det jeg lurer på nå er hva som skjer med kanonmaterialet der ut. Den ene kanonen utefor hovedleiren er jo kommunal og skal stå der men hva med de to andre og kommandobunkeren?
Jeg antar at Tjøme kommune overtar halvparten og selger tomter der, så får vi håpe at det er ansvarlige folk som tar vare på historien, som forvalter det andre.
Dette er faktisk et komplett kystfort fra tre perioder av vår nære historie
Mvh
Yngvar
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Yngvar wrote:Torås fort er nå tilsalgs for 744000,-, skal vi spleise. Det er vel ikke så enklelt tenker jeg, en eller annen naturorganisasjon har kjøpt halvparten og staten har dekket deres utgifter (ta og gi?)

Det jeg lurer på nå er hva som skjer med kanonmaterialet der ut. Den ene kanonen utefor hovedleiren er jo kommunal og skal stå der men hva med de to andre og kommandobunkeren?
Jeg antar at Tjøme kommune overtar halvparten og selger tomter der, så får vi håpe at det er ansvarlige folk som tar vare på historien, som forvalter det andre.
Dette er faktisk et komplett kystfort fra tre perioder av vår nære historie
Kommandobunkeren er forsvarlig støpt igjen, med døren sveiset fast i litt åpen stilling så ingen skal bli skuffet etter forsøk med skjærebrenner.
ervold
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Noe jeg lurer på angående etterkrigsbruken av Torås: Som J E F skriver over her ble fortet noe modernisert i 1951 (bl.a. med ildledningsutstyr), for deretter å bli tatt ut av krigs/mobiliseringsoppsetningen til Kystartilleriet på begynnelsen av 1960-tallet (da det ble standardisert med 105 mm SKC/32, 127 mm SKC/34 og 150 mm SKC/28, og alle andre kanoner ble utfaset). I hele tiden etter det har fortet blitt brukt til andre formål, hvorav det som har blitt kjent i media er til kurs og øvelser i regi av Forsvarets Etterretningstjeneste. Kanonene på Torås var jo dessuten temmelig aparte med ammunisjon som ikke kunne brukes av annet skyts, regner jeg med. Men det virker som stridsanlegget har vært i hvert fall til en viss grad blitt vedlikholdt. Har kanoner og ildledningsutstyr virkelig blitt holdt i operativ stand på 60-, 70- og 80-tallet??? Hva med ammunisjon? Hvis det har vært et slikt vedlikehold av anlegget (som neppe hadde særlig anvendelse på de kurs og øvelser det var snakk om), hvorfor? Bare for å kamuflere den egentlige bruken???
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

lilje wrote:Noe jeg lurer på angående etterkrigsbruken av Torås: Som J E F skriver over her ble fortet noe modernisert i 1951 (bl.a. med ildledningsutstyr), for deretter å bli tatt ut av krigs/mobiliseringsoppsetningen til Kystartilleriet på begynnelsen av 1960-tallet (da det ble standardisert med 105 mm SKC/32, 127 mm SKC/34 og 150 mm SKC/28, og alle andre kanoner ble utfaset). I hele tiden etter det har fortet blitt brukt til andre formål, hvorav det som har blitt kjent i media er til kurs og øvelser i regi av Forsvarets Etterretningstjeneste. Kanonene på Torås var jo dessuten temmelig aparte med ammunisjon som ikke kunne brukes av annet skyts, regner jeg med. Men det virker som stridsanlegget har vært i hvert fall til en viss grad blitt vedlikholdt. Har kanoner og ildledningsutstyr virkelig blitt holdt i operativ stand på 60-, 70- og 80-tallet??? Hva med ammunisjon? Hvis det har vært et slikt vedlikehold av anlegget (som neppe hadde særlig anvendelse på de kurs og øvelser det var snakk om), hvorfor? Bare for å kamuflere den egentlige bruken???
Fortet ble tatt ibruk av Etj 1971. Så vidt jeg vet var det ikke i bruk hele tiden, men det var en fast ansatt vaktmester som bodde på en gård i nærheten. Han var daglig på jobb der og hans kone fungerte som kokke når det var annen virksomhet på gang. I tillegg var det et HV-område som øvde der (etter avtale). Folk fra den sentrale ledelsen hadde tidvis arbeid der med å rydde opp i utstyr som var hentet inn fra dumper som var lagt ut på 50 tallet. Deretter system pakking av nytt utstyr.
ervold
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

La merke til at det er målt opp tomter over hele området. Snublet i sånne grensemarkører hele tiden så noe er på gang. Kommunekanonen har fått reparert gjerdet men kloke av skade har de tatt av hengelåsen på porten slik at vi slipper å klatre. Nedgangen til bunkeren har blitt pyntet med et "Adgang Forbudt"-skilt slik at folk virkelig har god grunn til å gå ned og kikke. Fikk ikke sett om den er ytterligere sikret.

Er forresten mengder med kantarell der ute, godt bevoktet med piggtråd ;-)
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fint at de har sjekket opp kommunekanonen, den er jo et klenodiet.

Med hyttetomter i den type natur (innestengt) så blir det vel flere gjerder nå en under krigen.
Skal du være med til Drøbak på lørdag så er det sikkert plass til deg i min bil.
Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Hadde vært gøy med Drøbak-tur men jeg er i skauen på Toten hele dagen.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Og hva gjør du på Toten? Det er jo feil side av Mjøsa!!!
Mvh.
Jon-Vegard
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Landstreff i foreningen for stor og upraktisk bil ;-) (Norsk Geländewagenklubb). Kan jo ikke ødelegge utmarka på solsiden kan vi vel ;-)
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”