Sperringer av veier i Vestfold

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

På utsiden Tønsberg, bak dag og natt shell stasjonen er det flere slike steiner som ligger i to rader.
Har noen bilder fra 2009 da jeg ble klar over disse, de er ikke så lette å se da det er høyt siv rundt dem.
Attachments
IMG_0246tanksperring.jpg
IMG_0246tanksperring.jpg (361.74 KiB) Viewed 150 times
IMG_0254tanksperring.jpg
IMG_0254tanksperring.jpg (390.76 KiB) Viewed 150 times
IMG_0258tanksperring.jpg
IMG_0258tanksperring.jpg (350.5 KiB) Viewed 150 times
steinsperring tønsberg_resize.jpg
steinsperring tønsberg_resize.jpg (218.26 KiB) Viewed 150 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Flott observert, Espen :)

Forresten kommer de tydligere fram på denne linken.

http://kart.finn.no/?lng=10.39790&lat=5 ... tab=search

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er vel et naturlig sted å sperre. Veien gikk jo helt inn mot steinene før. Hva gjorde du utpå jordet der Espen :-)
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Yngvar wrote: Hva gjorde du utpå jordet der Espen :-)
Jeg leste et sted at det hadde vert slike sperringer der tidligere og da måte jeg jo sjekke om de fremdeles lå der PDT_Armataz_01_18
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Skulle ikke forundre meg om det er/ har vært noe nærforsvars-stillinger i nærheten også :)

F.eks den åsen som ligger østenfor, noen som har sjekket ut det?

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Har kravlet rundt der for noen år siden uten å finne noe, og det er ikke mye nærstridsstiillinger så "langt" inne i Vesfold bortsett ved kysten. Det tyskerne fryktet var vel en invasjon i Larvik og innover mot Oslo langs hovedveien eller jernbanen, og den veien er vel nokså bra dekket.
Mvh
Yngvar
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Det er jo veldig store likheter med forsvarsplanene fra den kalde krigen (fram til 1990) når det gjelder fiendtlig angrep på Østlandet i form av invasjon i søndre Østfold og/eller invasjon i søndre Vestfold. Det er jo heller ikke så rart, geografien har ikke endret seg så mye.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

På 1940-tallet var det et relativt godt og velutviklet vegnettverk som begynte rundt Larvik og gikk hele veien opp langs kysten til hovedstaden. Havnebyene langs Vestfoldskysten hadde en bra havnekapasitet og kunne fungere som potensielle forsyningshavner for en alliert invasjonsflåte. Tipper at det er grunnen til at en finner forsvarslinjer rundt disse byene.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”