Fjellanlegg på Rakke

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:33, edited 1 time in total.
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Hei !

I avisen er det skrevet at Rune Sørlie står foran inngangen til dette gigantiske fjellanlegget.Var der forrige lørdag og dette er bare inngagngen til selve "kjelleren" til den norskbyggede,nå halvrevet standplass.Den er delvis bygget på noe tysk anlegg,en smal tunell som er igjenmurt 5-10 meter lenger inn.Og her tror jeg den også slutter da den må ha munnet ut i forkant av en bunker.Taket på denne tunellen og bunkeren kan tydelig sees på "Norge i bilder" bak standplass til høyre.De fjellanleggene jeg er kjent med på Rakke er rene tuneller uten rominndelinger etc.,rett og slett brukt som snarveier i gjennom flellet på en måte.Den ene er kjent fra "Olsenbanden tar gull",den siste scenen som er tatt før Egon entrer rommet med vann i.Den andre tunellen ligger litt øst for kanonstilling 2,i skogkrattet der.
Eneste alternativ for et støre fjellanlegg må i såfall være i tilknytning til de avlåste bunkere på inngjerdet område men det tviler jeg på.

Skal en tur ut til Rakke igjen i morgen for og se på vandaliseringen på den østre delen. PDT_Armataz_01_16
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:34, edited 1 time in total.
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Hei igjen !

Ja vi kunne jo sikkert prøvd en tur helgen etter 17.Mai. :)

Var en tur på Rakke i dag i stiv kulig,bare så vidt jeg greide å holde kamera i ro i de værste vindkastene.Østre Rakke var et bedrøvelig syn.Alt av bunkere er jevnet med jorden og ligger igjen som noen hauger med pukk.Det er først nå det er farlig og ferdes der ute spør du meg.Skarpe og løse steiner over alt,har tråkket over flere ganger i dag. Det eneste fornuftige de har gjort der ute er å spare kanonestllingene men lavettene lå som jernskrot i en haug på en oppsamlingsplass.Var forresten innom tunellen på vestre Rakke.Den slår vel størrelsen på ildledningsentralen også tror jeg.Enorm sak i 3 etasjer med trapper.En del av piggtråden som lå i bunter og sperret utgangen på toppen av fjellet var nå ryddet ut så nå er tunellen snart åpen igjen.Kunne så vidt skimte lys.Angående fjellanlegg så snakket jeg med Rune Sørlie og det han siktet til var ikke under den norske standplassen men ildledningssentralen.Kan ikke huske og ha sett noe sanitæranlegg og panel på veggene i denne i grunn.Men det vel dette med den berømte fjæra som blir til høns da... :D
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:34, edited 1 time in total.
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Er nok en fare for igjenmuring der ja.Det anlegget jeg var i gjennom i dag har 2 bratte trappe-oppganger og et og annet trinn mangler/har gått i oppløsning.Anlegget betstår av 3 seksjoner før man er på toppen,med 2 trappeseksjoner med 10-12 trappetrinn hver seg.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:34, edited 1 time in total.
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Det anlegget jeg tenker på ligger mere øst bortenfor kanonstilling 2 nede i skogkrattet der.Denne tunellen er vel sammenlagt nesten dobbel så stor vil jeg si.Godt gjemt for folk som ikke er kjent. PDT_Armataz_01_18
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:34, edited 1 time in total.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”