Bunker , Larkollen

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Kan dette være en helt ordinær (romslig) MG-stilling eller er den tiltenkt noe annet. Alt jeg fikk øye på var løpegraver fram til stillingen. Den "peker" ut mot Oslofjorden.

Stangerholmen, Larkollen

MVH Morten C.
Attachments
Oslofjorden.jpg
Oslofjorden.jpg (163.15 KiB) Viewed 569 times
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Siden det har vært litt dårlig respons her prøver jeg meg litt på egenhånd. Syns selv et formen likner mistenkelig på denne stilling på Tollerodden (Vadeskjæret) Larvik.

MVH Morten C.
Attachments
Vadskjæret (7).JPG
Vadskjæret (7).JPG (156.77 KiB) Viewed 473 times
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Denne stillingen er identisk med flere som finnes på vestfoldkysten ved Eftang, og Ula. Antagelig en observasjon og MG-stilling
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Så fikk du omsider sett den da, Yngvar :-)

Takk for info.

Mulig jeg har en liten smaksprøve til fra Larkollen. skal bare se om jeg finner rett kategori å legge den under.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Flytter denne til Oslofjord seksjonen.
Mvh
Tormod
Scampi
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2009 18:36

Jeg bor i Larkollen, men visste ikke om denne her.
Tror nesten jeg må få tatt meg en tur bort dit.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Ja, hvorfor skal man gå over bekken etter vann.

Du trenger antakerlighvis ikke noe veiforklaring heller da :-) Teibern har du kanskje vært allerede. Det er hvertfall alt jeg vet om på Larkollen, så langt.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

jeg vokste opp ikke langt fra Larkollen camping, og Teibern. Det er mye som er fjernet der men går du en tur langs vannet fra Teibern til Larkollen etter at hyttefolket har dratt hjem så finner du mye betongstillinger og noen dekningsrom. På Møvik og i Rørvika er det vel også noe å se, samt i Danmarkabukta.
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Yngvar wrote:jeg vokste opp ikke langt fra Larkollen camping, og Teibern. Det er mye som er fjernet der men går du en tur langs vannet fra Teibern til Larkollen etter at hyttefolket har dratt hjem så finner du mye betongstillinger og noen dekningsrom. På Møvik og i Rørvika er det vel også noe å se, samt i Danmarkabukta.
Noen vet alltid mer, og det er alltid flott. Ser dermed ut til at jeg må en tur til Larkollen igjen. Hadde en tur der i våres, og da med utgangspunkt i det jeg observerte på NIB. Har ikke tålmodighet og ork lenger til å lete på måfo, så det er greit med noen holdepunkter.

Har du noen mer eksakte posisjoner, send gjerne kart og/ eller koordinater pr. PM da hadde jeg blitt glad :-)


MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”