"Vestfoldgruppa"

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Vi er en gjeng i vestfold som vil kartlegge alle bunkere og annet fra krigen. Vi vil først ta tak i Sandefjord. Alle data som adresser, bilder, googlemaps, posisjon etc vil bli lagret i Garmins Marsource-program på datamaskinen hos hver enkelt. Så vil vi samkjøre dette for å få en helhet.

Vi tok med oss en meget interesert Journalist fra Sandefjord Blad og viste han et par steder med bunker og skytestillinger, så informerte vi ham om hva vi har tenkt å gjøre og hvorfor.

I artikkelen han lager vil han oppfordre byens innbyggere til å ringe eller maile oss om "betong i hagen", bilder og historier fra krigen.
Attachments
Vestfoldgruppa på befaring
Vestfoldgruppa på befaring
DSC00329.JPG (420.54 KiB) Viewed 673 times
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Flott tiltak Yngvar, stå på videre.

Jeg står fortsatt alene med samme oppdrag her i Østfold. Men med pågangsmot og massevis av fritid, går det sin gang.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Bruker garmin mapsource for å laste ned mine posisjoner fra min Garmin etrex legend, greit og oversiktlig.

Men skulle hatt noen symboler for diverse innstalasjoner som luftvern, fjellanlegg, bunker og andre diverse konstruksjoner.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Bruker det samme systemet selv og det funker greit til mitt formål. Sant som du sier, skulle hadt litt ulike symboler for oss B-jegere men systemet var vel ikke teltenkt oss, da det ble opprettet. Skal være mulig å red. symboler også, men jeg har ikke satt meg inn i hvordan dette gøres. Jeg skriver bare en kommentar på hvert punkt, for å skille de fra hverandre.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Joda, jeg har kommet så langt selv og klart å red. de symbolene, men det ble stop der.....fikk de ikke over i oversikten på GPS'n eller på mapsource. Jeg har en Garmin Legend HCX og den har vært et nyttig hjelpemiddel i "leteaksjonen"

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kan jo være interessant å sjekke denne web-siden:
http://www.atlantikwall.mynetcologne.de ... index.html

Vet ikke om de har scannet Rudi Rolf, eller laget bunker-footprint'ene selv, men det ser jo ikke så verst ut (er 99% sikker på at minst en av bakmennene herfra er medlem på forumet - har merket meg at nye posisjoner fra Norge gjerne dukker opp kort tid etter at ting er diskutert her inne).
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 13:26, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kjempefint Even, ang ikoner så finnes det en eller flere fonter, med krigssymboler etc, kanskje du kan bruke noe av de?
Mvh
Yngvar
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 13:26, edited 1 time in total.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Dette var litt av en samling og det finnes sikkert mer. Har vært noen turer rundt om i Vestfold og det er ikke vanskelig å finne noe, bare å bruke kartverket det. Lurer nesten på om jeg skal flytte over på den andre siden av fjorden :-)

Stå på videre.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 13:26, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det er vel bedre å gjøre det skikkelig i første runde, heller enn å angre seg senere, og måtte gå tilbake og gjøre opp igjen ting :D
Men, ser ut som et ganske bra stykke arbeid ja.
--
Tommy
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Hei
Det hadde vært morro med en tur snart i gjen.
http://tb.no/article/20090807/NYHETER/1 ... 11/NYHETER# <- hva med å kontakt han for å få se på vestre bolærne, FØR det blir murt i gjen. Veit det er nyrer tid, men sånne stender har tildens å fort bli murt i gjen.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Vi har ikke sjanse til å komme inn det er fremdeles ikke nedgradert på Bolærne
Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Yngvar wrote:Vi har ikke sjanse til å komme inn det er fremdeles ikke nedgradert på Bolærne
Ikke noe problem å komme inn på vestre Bolærne, jeg har vært der flere ganger. Forsvaret har ikke noe der nå, alt er overtatt av kommunen.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”