MG-bunkeren på Husøy utenfor Nøtterøy

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Inne i en hyttehage ligger en gjenmurt mg-bunker med et ganske stort anlegg rundt. Det er et par hundre meter med løpegraver i alle retninger, 1 dekningsrom og 2 MG-stillinger. Beklageligvis har hytteeierene vært flittige i de siste 3 generasjonene og prøvd å fylle alt av løpegraver og stillinger med kompost, søppel og stein. Bunkeren har vært tettet lenge, mest sannsynlig siden rett etter krigen.

Tok meg en kveldstur nå før strand-adelen har fått mobilisert og fikk tatt noen fine bilder. Løpegravene er vanskelige å få gode bilder av, men de synes veldig godt i terrenget og er egentlig ganske imponerende med et perfekt sikk-sakk-mønster akkurat som en klassisk skyttergrav.
Attachments
En slags oversikt...
En slags oversikt...
oversikt.jpg (135.68 KiB) Viewed 650 times
Tvilling-bunkerene på Jarlsø. Husøy og Jarlsø dekket innseilingen til Tønsberg mot de mindre fartøyene som evt. kom seg forbi Bolærne.
Tvilling-bunkerene på Jarlsø. Husøy og Jarlsø dekket innseilingen til Tønsberg mot de mindre fartøyene som evt. kom seg forbi Bolærne.
jarlso.jpg (138.04 KiB) Viewed 650 times
Stort dekningsrom i forbindelse med løpegravene i nord. Taket er ca. 1 meter tykt med stålhimling. Fullt av dritt selvfølgelig.
Stort dekningsrom i forbindelse med løpegravene i nord. Taket er ca. 1 meter tykt med stålhimling. Fullt av dritt selvfølgelig.
dekning_nord.jpg (341.51 KiB) Viewed 650 times
En av de åpne MG-stillingene. Den andre i syd er helt borte under all komposten.
En av de åpne MG-stillingene. Den andre i syd er helt borte under all komposten.
mg_stilling.jpg (178.35 KiB) Viewed 650 times
Utvendig, nørd-øst
Utvendig, nørd-øst
bunker_nord.jpg (181.69 KiB) Viewed 650 times
Utvendig, sør. Inngangen var her men er tett. Man skimter såvidt skyteskåret til venstre som dekket inngangen.
Utvendig, sør. Inngangen var her men er tett. Man skimter såvidt skyteskåret til venstre som dekket inngangen.
bunker_syd.jpg (187.62 KiB) Viewed 650 times
Innsiden av rom mot nord-øst. I bakgrunn gang fra inngang og inn til rom mot syd-øst.
Innsiden av rom mot nord-øst. I bakgrunn gang fra inngang og inn til rom mot syd-øst.
inni_1.jpg (75.8 KiB) Viewed 650 times
Random bilde av interiør. Stakk kamera inn og fyrte løs. Forseglet i 50 år ca...
Random bilde av interiør. Stakk kamera inn og fyrte løs. Forseglet i 50 år ca...
inni_2.jpg (93.09 KiB) Viewed 650 times
Løpegraver, markert. Legg merke til den optimistiske komposteringen. 60 år til så hjelper det kanskje.
Løpegraver, markert. Legg merke til den optimistiske komposteringen. 60 år til så hjelper det kanskje.
lopegraver.jpg (390.47 KiB) Viewed 650 times
Liten detalj midt i all blomstringen.
Liten detalj midt i all blomstringen.
grisehale.jpg (143.19 KiB) Viewed 650 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ikkje verst. Jaggu sjelden en ser en bunker med panelet intakt.
Flotte bilder!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

flotte bilder med informerende grafikk. tenk på hvordan området kunne ha sett ut med litt opprydning.. men de som bor i nærheten er vel ikke interesert i bunkerturisme? Panelet så rimlig nytt ut.. kan en kreativ hytteeier pusset opp litt? kanskje ikke i dette århundret.. men på 80 90 tallet? bare lurer på når bunkeren ble "plombert".

Erik H
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Ja, hadde det vært min hage så... Dessverre tror jeg de prøver hardt å tette igjen løpegravene i tillegg til at noen av dem er ganske aktive motstandere av kyststien som går forbi nede i strandkanten.

Jeg tror forøvrig at panelet er originalt. Området foran inngangen er helt likt som resten av "hagen" og ser ikke ut til å ha vært spadd i de siste 50 år eller så. Hyttene er nok fra 50-tallet. Jeg mistenker at blitzen har gjort sitt for å lysne panelet pluss at jeg tok en runde med brightness i photoshop for å få frem detaljene. Bunkeren ligger på sandgrunn så det er ikke nødvendigvis fukt der inne.
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Det er nok nogenlunde tørt der inne, og det er god lufting, og da holder slike materialer i svært lang tid, sikkert i minst 50 år til.
Derimot så er spikerne rustne.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Man kan finne igjen godt bevart paneler på nesten alle bunkere i Vestfold. Kisteformet dør og trepanel (forskaling?) er vist en Vestfold og Telemarkgreie
Mvh
Yngvar
MAA
Posts: 21
Joined: 07 Jul 2008 20:56

Bunkeren er plombert på slutten av 1970-tallet. Har selv lekt krig inne i den. Så vidt jeg vet er det bare fyllt jord foran døren. Enig i at området hadde vært helt ideelt for en restaurering, mye snacks på lite område..men dessverre er ikke alle enige i det...
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 13:43, edited 1 time in total.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 13:43, edited 1 time in total.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Umiddelbart etter brua ligger det et lite skogholt. Går du langs veien ser du en liten åpning i autoværnet. Ned her ligger det en betongsak som jeg tror er et gammelt pumpehus eller noe sånt. Det er lite med en tynn ståldør og som dekningsrom ville det nok vært litt snaut. Langs sørsiden er det stort sett myr og ikke noen strategiske punkter, kanskje helt i sør-øst men jeg har ikke sett noe betong der.
MAA
Posts: 21
Joined: 07 Jul 2008 20:56

Even H wrote:Har forresten hørt at det skal ha vært flere bunkere på Husøy. Har du funnet noen flere, Superfuzz? Mener vedkommende snakket om en som skulle ligge på sydsiden av øya, nærmere broa man kjører over for å komme ut dit. Jeg fulgte vannkanten noen hundre meter til mot syd den gangen jeg var der, men kunne ikke finne noe annet enn den du har bilder av her PDT_Armataz_01_10
Jeg er oppvokst på øya og saumfart den. Dessverre ingen andre bunkere/stillinger der.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Veldig interessant! :) Fint å se at trebekledningen inne i bunkeren er så og si intakt etter 60 år. Er MG bunkeren en regelbau?
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 13:43, edited 1 time in total.
andreasaulin
Posts: 1
Joined: 09 Mar 2011 12:57

superfuzz wrote:Umiddelbart etter brua ligger det et lite skogholt. Går du langs veien ser du en liten åpning i autoværnet. Ned her ligger det en betongsak som jeg tror er et gammelt pumpehus eller noe sånt. Det er lite med en tynn ståldør og som dekningsrom ville det nok vært litt snaut. Langs sørsiden er det stort sett myr og ikke noen strategiske punkter, kanskje helt i sør-øst men jeg har ikke sett noe betong der.
Det ligger noe tilsvarende på høyre side oppover mot husøytoppen også. Noen som vet hva det er?
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Pumpehus det også. Det lå en mengde store oljetanker der hvor Husøystrand ligger i dag. Gammelt industriområde.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”