Bunkermuseum i Sarpsborg

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Er det noen som vet hvilken bunker som omtales i denne artikkelen?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ved litt googling så fant jeg dette!

http://www.antikvariat.net/THO74268.cgi
http://www.ostfoldmuseet.no/?Itemid=1162

Virker som det er snakk om en såkalt HWG-bunker som det ble bygd endel av både på vest og øst for Oslofjorden i perioden før 1943.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

[quote="Tarjei"]Er det noen som vet hvilken bunker som omtales i denne artikkelen?


I sakens anledning tok jeg et tur til Sarpsborg for å undersøke dette nærmere. Jeg fant ut at det har vært en del tysk aktivitet her under andre verdenskrig ( se vedlegg) ved at de forsvarte broa. Vet ikke så mye mer i skrivende stund om denne bunkeren annet enn at den ligger vis a vis Borgarsyssel museum. Like i nærheten av den omtalte bunkeren fant jeg også dekningsrom.

MVH Morten C.
Attachments
Borgarsyssel.jpg
Borgarsyssel.jpg (167.77 KiB) Viewed 497 times
Borgarsyssel (1).jpg
Borgarsyssel (1).jpg (136.07 KiB) Viewed 496 times
Borgarsyssel (2).jpg
Borgarsyssel (2).jpg (133.74 KiB) Viewed 495 times
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Som ligger mellom Borgarsyssel Museum og Borregård fabrikker med et skyteskår med retning den gamle brua over Glomma ble gravd ut/opp og innredet som et bitte lite museum tidlig på 90 tallet av en liten gjeng entusiaster. Vi i HMK Østfold hadde ett treff der i Juni 1992 med "omvisning" i det lille rummet som var innredet som det vaktrummet det engang var. Vi så 2 dukker med tysk uniform, den ene stående foran/bak en MG, så var det 2 stk Mausere i stativ, 2 stk kikkerter, gamle pin up bilder på den ene veggen, og et par hjelmer, en oginal radiomottager, et par matspann og en ryggsekk, 2 org. kaffekrus og et par digre filt varmestøvler. Allt tysk. men om allt var orginalt vet jeg ikke men det så sånn ut. Så gikk det et par år, så ble det selvfølgelig innbrudd, ALLT ble tatt, og vips så var det ikke mer museum der... Grunnen til at jeg husker allt som var der inne var at jeg tok bilder av allt. ERIK DREYER
ErikD
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

blei denna saken oppklart???
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

frodeb wrote:blei denna saken oppklart???
Vet ikke.
ErikD
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”