Vesterøen HKB 5/980 Skyts

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei, alle mine kilder sier at det ble brukt Browning M1929 et vannavkjølt maskingevær på fortet, og festene i nærstridstillingene bekrefter dette. Er det noen som har andre kilder om hva som ble brukt sener feks tyske MG. Av LV kanoner ble det brukt en 20 mm Flak blant annet i den heve/senkestillingen som finnes der og en Flak 8,8 cm luftvernkanon. Jeg skulle gjræne ha bekreftet den siste.

Nå er siden om Vesterøen oppdatert med mye ny info samt mange nye bilder og skisser over blant annet alle nærstridstilliger og minefelt.

Har også funnet en av de som var engelske agenter og jobbet på fortet under utbyggingen (på eldresenter), skal snakke med ham senere.

Skulle gjerne ha kart og info om Mamløya HKB 4/980, anyone?[/img]
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Etter det lille jeg vet om Vesteröen, så er det i 1941 kun satt opp med 4 stk MG, to lette og to "schwere" dvs. fastmontert på lavett.
Kom også over et papir fra 1942 hvor det står man må ha innkvartering for 50 infanterister fra II./IR.740 i tillegg til de 77 som bemanner fortet. Regner med at disse også var oppsatt med egne MG`er.

2 stk 8,8cm Flak( r ) ble tildelt Vesteröen i februar 1943, og var på plass på fortet i månedskiftet mars/april 1943. De sto nok der resten av krigen, for på en oppsummering fra april 1945 står de tydelig nedskrevet!

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”