Er neimen ikke sikker på om de hadde fått lokomotiver opp den stigningen der. I såfall sånne små av ammo-tog-typen. De bildene jeg har sett av transporten av løpene til Vardås har hatt slepevogner med typ 16 aksler og de ble dratt for hånd i taljer. En av dem slet seg halvveis oppe i bakken og rullet ned bakken sammen med 2 russere.
De murene har i hvertfall hatt traverskraner oppå seg for å montere løpene i selve tårnet.
Når det gjelder vekten så hører det med til historien at ved demonteringen ble slepet med løpene parkert over natten ved kaia på Nøtterøysiden av kanalen. Grunnen ga etter og hele skiten rullet i sjøen.
Mindre installasjoner rundt Vardås (samletråd)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Dette var hvertfall forklaringen jeg fikk, men om historien er sann, skal jeg ikke påstå. Sistnevnte er noe jeg også hørte, så man får stole på at hvertfall det er korrekt.superfuzz wrote:Er neimen ikke sikker på om de hadde fått lokomotiver opp den stigningen der. I såfall sånne små av ammo-tog-typen. De bildene jeg har sett av transporten av løpene til Vardås har hatt slepevogner med typ 16 aksler og de ble dratt for hånd i taljer. En av dem slet seg halvveis oppe i bakken og rullet ned bakken sammen med 2 russere.
De murene har i hvertfall hatt traverskraner oppå seg for å montere løpene i selve tårnet.
Når det gjelder vekten så hører det med til historien at ved demonteringen ble slepet med løpene parkert over natten ved kaia på Nøtterøysiden av kanalen. Grunnen ga etter og hele skiten rullet i sjøen.
MVH Morten C.
MVH Morten C.
Etter det jeg vet så ble løpene til kanonene fraktet med spesielle lastebiler med mange aksler og hjul frem til Vardås fra kai i Tønsberg (det er bilder av dette). På veien opp til kanonene lå løpene på en solid tralle, som ble sikret i bolter i fjellet på begge side langs veien. En av disse sikringene røyk og løpet på trallen rullet nedover og drepte to russiske krigsfanger. Når løpene kom til kanonene ( det er også bilder av dette) ble de heist opp fra trallen med en stor traverskran som gikk på skinner som var festet på de steinkonstruksjonene man ser i dag, frem til standplassen. Så demonterte man traverskranen og flyttet den til den neste stillingen. Slik ble de også løpene, demonter etter krigen, og nye ble montert senere.
De eneste "lokomotivene" som ble brukt i forbindelse med kanonene var for frakting av ammunisjon frem til kanonen. Ved den øvre kanonen kan man se restene av en tunnel til disse, under veien inn til kanonen.
Slike traverskarner ble også brukt på kystfort der det var bygget en kai med to utstikkere, der hvert av de to benene til traverskranen sto. Det ser ut som om disse kranene ble flyttet rundt der det var behov for de.
De eneste "lokomotivene" som ble brukt i forbindelse med kanonene var for frakting av ammunisjon frem til kanonen. Ved den øvre kanonen kan man se restene av en tunnel til disse, under veien inn til kanonen.
Slike traverskarner ble også brukt på kystfort der det var bygget en kai med to utstikkere, der hvert av de to benene til traverskranen sto. Det ser ut som om disse kranene ble flyttet rundt der det var behov for de.
- Attachments
-
- Tunnel for ammo tog
- 1237961685_resized.jpg (423.67 KiB) Viewed 267 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Her et bilde fra boka Vestfold i krig
- Attachments
-
- Kanon demontering
- IMG_1055_resize.jpg (207.29 KiB) Viewed 249 times
Fin kveldstur med en fantastisk solnedgang og en kjapp rekognosering på toppen av Vardås. Det tidligere avsperrede området rundt bunkeren på toppen er ganske så åpent. Egentlig utrolig at det er vinduer i brakka der ennå.
Døra til skjulet over bunkerinngangen bak brakka (rett vest) er brutt opp så jeg kunne rusle inn og ta bilder. Imponerende dimensjoner, de har gravd veldig dypt oppå der.
Bildet tatt rett øst. Leider opp til Tobruk-hull til venstre i bunnen (synes ikke).
Døra til skjulet over bunkerinngangen bak brakka (rett vest) er brutt opp så jeg kunne rusle inn og ta bilder. Imponerende dimensjoner, de har gravd veldig dypt oppå der.
Bildet tatt rett øst. Leider opp til Tobruk-hull til venstre i bunnen (synes ikke).
- Attachments
-
- inngang_topp.jpg (218.37 KiB) Viewed 251 times
Dybden der du var inne, og utgangene på andre siden med trapper, slulle vel tilsi tre etajser i hovedbunkeren.
Mvh
Yngvar
Yngvar
Er vanskelig å si om det er 2 eller 3. Skal prøve med gps'en på telefonen min og ta målinger på taket av bunkeren og ved hver av utgangene. Er også en utgang rett øst, paralelt med utgangen på bildet men disse gangene er så lange at det er vanskelig å ha noen oppfatning av hvor stor høydeforskjellen er. Inne på "parkeringsplassen" bak veiporten er det vel også 2 tunneler på bakkeplan, den ene går inn mot kanonen men den andre, kan den ha forbindelse med toppen eller kanskje det bare er et lager-hull? På "kjellernivå" i forhold til bunkeren er det hvertfall 3 ganger, 2 rett vest og 1 rett øst (som jeg har funnet hittil ;-)
Kanskje man skulle tatt turen flere en kveld med penn, papir og gps?
Kanskje man skulle tatt turen flere en kveld med penn, papir og gps?
Hoggormene er jo kommet frem der oppe nå så det passer vel med en tur for å se litt på størrelsen til fjellanlegget, hva med Torsdag 14 mai, klokka 1830? Passer det for deg?
Mvh
Yngvar
Yngvar
Fint, da sees vi på parkeringen. Legger ut turen, om det er flere som vil være med.
Mvh
Yngvar
Yngvar
(Tror jeg allerede har sendt deg en mail ang dette, men tar det her også):festningsverk wrote:
Jeg leste i Vi Menn at det skulle være en russer grav på Vardås, med hammer og sigd støpt inn i betong. Noen som vet hvor den ligger?
Håper på hjelp.
Mvh. Stian
"Russergravene" ligger inn veien til venstre før du kommer til toppen på Vardås - samme vei som til husene som ligger der. Etter et par hundre meter så ligger disse på nedsiden av veien på venstre side, i et lite søkk mellom bergrabbene. Jeg ble fortalt at de ble gravd opp i etterkant av krigen og flyttet. Det eneste som er merket på gravsteinene er en stjerne som står på toppen av steinene. Dette skal visstnok være offisersgraver og langtfra de eneste som døde på Vardås under krigen.
Hammer og sigd-symbolet finner du helt oppe på kanonstillingen. Dette er risset inn i betongen / "fugen" i muren på venstre side. Du finner den ca 50-100 cm over bakken på høyre del av kortsiden /enden på muren.
Den er også datert, men jeg husker ikke nøyaktig hvordan den ser ut. Jeg fant dessverre ikke noen bilder i farta, men jeg har vært der flere ganger, og kan evt vise deg (og andre) hvor både graver og innriss er.
Jeg håper dette var til hjelp:-)
Mvh Lisbeth
I følge all lokalhistorisk dokumentasjon er de to gravene etter de to eneste som omkom på selve anlegget. Dette var en arbeidsulykke (selv om motstandsbevegelsen mente det var sabotasje). Slepet med kanonrøret sleit seg og tok med seg de to uheldige ned i myra i bunnen av bakken. Gravene er tomme som Lisbeth sier, flyttet til Oslo etter krigen.
flottings! og velkommen til forumet.(Tror jeg allerede har sendt deg en mail ang dette, men tar det her også):
Erik H
Siden jeg ikke har sett bilder av disse noe annet sted, så stakk jeg oppom Vardås i dag og tok noen bilder. Det første viser hvor på muren det er, det andre, om enn litt ute av fokus, selve symbolet.
Det som står:
1944 1/x
____________
____________
"tegning av hammer og sigd"
Dessverre må jeg meddele at informasjonsplakaten var sprayet ned med tagging Ikkenoe som litt jif og svamp ikke vil fjerne, men likevel...
Det som står:
1944 1/x
____________
____________
"tegning av hammer og sigd"
Dessverre må jeg meddele at informasjonsplakaten var sprayet ned med tagging Ikkenoe som litt jif og svamp ikke vil fjerne, men likevel...
- Attachments
-
- Bildet er tatt fra veien opp mot den store kanonstillingen. Infoplakaten er lengst bort til høyre rett utenfor bildekanten.
- hammer og sigd - oversikt.jpg (696.73 KiB) Viewed 127 times
-
- Nærbilde av hammer og sigd. Jeg vil anslå at tallene er ca 10 cm høye.
- Hammer og sigd.jpg (619.89 KiB) Viewed 127 times