Mindre installasjoner rundt Vardås (samletråd)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Er neimen ikke sikker på om de hadde fått lokomotiver opp den stigningen der. I såfall sånne små av ammo-tog-typen. De bildene jeg har sett av transporten av løpene til Vardås har hatt slepevogner med typ 16 aksler og de ble dratt for hånd i taljer. En av dem slet seg halvveis oppe i bakken og rullet ned bakken sammen med 2 russere.

De murene har i hvertfall hatt traverskraner oppå seg for å montere løpene i selve tårnet.

Når det gjelder vekten så hører det med til historien at ved demonteringen ble slepet med løpene parkert over natten ved kaia på Nøtterøysiden av kanalen. Grunnen ga etter og hele skiten rullet i sjøen.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

superfuzz wrote:Er neimen ikke sikker på om de hadde fått lokomotiver opp den stigningen der. I såfall sånne små av ammo-tog-typen. De bildene jeg har sett av transporten av løpene til Vardås har hatt slepevogner med typ 16 aksler og de ble dratt for hånd i taljer. En av dem slet seg halvveis oppe i bakken og rullet ned bakken sammen med 2 russere.

De murene har i hvertfall hatt traverskraner oppå seg for å montere løpene i selve tårnet.

Når det gjelder vekten så hører det med til historien at ved demonteringen ble slepet med løpene parkert over natten ved kaia på Nøtterøysiden av kanalen. Grunnen ga etter og hele skiten rullet i sjøen.
Dette var hvertfall forklaringen jeg fikk, men om historien er sann, skal jeg ikke påstå. Sistnevnte er noe jeg også hørte, så man får stole på at hvertfall det er korrekt.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Etter det jeg vet så ble løpene til kanonene fraktet med spesielle lastebiler med mange aksler og hjul frem til Vardås fra kai i Tønsberg (det er bilder av dette). På veien opp til kanonene lå løpene på en solid tralle, som ble sikret i bolter i fjellet på begge side langs veien. En av disse sikringene røyk og løpet på trallen rullet nedover og drepte to russiske krigsfanger. Når løpene kom til kanonene ( det er også bilder av dette) ble de heist opp fra trallen med en stor traverskran som gikk på skinner som var festet på de steinkonstruksjonene man ser i dag, frem til standplassen. Så demonterte man traverskranen og flyttet den til den neste stillingen. Slik ble de også løpene, demonter etter krigen, og nye ble montert senere.

De eneste "lokomotivene" som ble brukt i forbindelse med kanonene var for frakting av ammunisjon frem til kanonen. Ved den øvre kanonen kan man se restene av en tunnel til disse, under veien inn til kanonen.

Slike traverskarner ble også brukt på kystfort der det var bygget en kai med to utstikkere, der hvert av de to benene til traverskranen sto. Det ser ut som om disse kranene ble flyttet rundt der det var behov for de.
Attachments
Tunnel for ammo tog
Tunnel for ammo tog
1237961685_resized.jpg (423.67 KiB) Viewed 267 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Her et bilde fra boka Vestfold i krig
Attachments
Kanon demontering
Kanon demontering
IMG_1055_resize.jpg (207.29 KiB) Viewed 249 times
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Fin kveldstur med en fantastisk solnedgang og en kjapp rekognosering på toppen av Vardås. Det tidligere avsperrede området rundt bunkeren på toppen er ganske så åpent. Egentlig utrolig at det er vinduer i brakka der ennå.

Døra til skjulet over bunkerinngangen bak brakka (rett vest) er brutt opp så jeg kunne rusle inn og ta bilder. Imponerende dimensjoner, de har gravd veldig dypt oppå der.

Bildet tatt rett øst. Leider opp til Tobruk-hull til venstre i bunnen (synes ikke).
Attachments
inngang_topp.jpg
inngang_topp.jpg (218.37 KiB) Viewed 251 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dybden der du var inne, og utgangene på andre siden med trapper, slulle vel tilsi tre etajser i hovedbunkeren.
Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Er vanskelig å si om det er 2 eller 3. Skal prøve med gps'en på telefonen min og ta målinger på taket av bunkeren og ved hver av utgangene. Er også en utgang rett øst, paralelt med utgangen på bildet men disse gangene er så lange at det er vanskelig å ha noen oppfatning av hvor stor høydeforskjellen er. Inne på "parkeringsplassen" bak veiporten er det vel også 2 tunneler på bakkeplan, den ene går inn mot kanonen men den andre, kan den ha forbindelse med toppen eller kanskje det bare er et lager-hull? På "kjellernivå" i forhold til bunkeren er det hvertfall 3 ganger, 2 rett vest og 1 rett øst (som jeg har funnet hittil ;-)

Kanskje man skulle tatt turen flere en kveld med penn, papir og gps?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hoggormene er jo kommet frem der oppe nå så det passer vel med en tur for å se litt på størrelsen til fjellanlegget, hva med Torsdag 14 mai, klokka 1830? Passer det for deg?
Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Passer fint. Greit å ikke stille med småsko der oppe, så en skikkelig lubben orm som koste seg på en knaus. Skal ta med meg det lange målebåndet mitt hvis jeg finner det.

Tlf. i tilfelle eventualiteter: 47316787
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fint, da sees vi på parkeringen. Legger ut turen, om det er flere som vil være med.
Mvh
Yngvar
LJ
Posts: 2
Joined: 03 Aug 2009 21:13
Location: Nøtterøy

festningsverk wrote:
Jeg leste i Vi Menn at det skulle være en russer grav på Vardås, med hammer og sigd støpt inn i betong. Noen som vet hvor den ligger?
Håper på hjelp.

Mvh. Stian
(Tror jeg allerede har sendt deg en mail ang dette, men tar det her også):

"Russergravene" ligger inn veien til venstre før du kommer til toppen på Vardås - samme vei som til husene som ligger der. Etter et par hundre meter så ligger disse på nedsiden av veien på venstre side, i et lite søkk mellom bergrabbene. Jeg ble fortalt at de ble gravd opp i etterkant av krigen og flyttet. Det eneste som er merket på gravsteinene er en stjerne som står på toppen av steinene. Dette skal visstnok være offisersgraver og langtfra de eneste som døde på Vardås under krigen.

Hammer og sigd-symbolet finner du helt oppe på kanonstillingen. Dette er risset inn i betongen / "fugen" i muren på venstre side. Du finner den ca 50-100 cm over bakken på høyre del av kortsiden /enden på muren.
Den er også datert, men jeg husker ikke nøyaktig hvordan den ser ut. Jeg fant dessverre ikke noen bilder i farta, men jeg har vært der flere ganger, og kan evt vise deg (og andre) hvor både graver og innriss er.

Jeg håper dette var til hjelp:-)

Mvh Lisbeth
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

I følge all lokalhistorisk dokumentasjon er de to gravene etter de to eneste som omkom på selve anlegget. Dette var en arbeidsulykke (selv om motstandsbevegelsen mente det var sabotasje). Slepet med kanonrøret sleit seg og tok med seg de to uheldige ned i myra i bunnen av bakken. Gravene er tomme som Lisbeth sier, flyttet til Oslo etter krigen.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

(Tror jeg allerede har sendt deg en mail ang dette, men tar det her også):
flottings! og velkommen til forumet.

Erik H
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 17:54, edited 1 time in total.
LJ
Posts: 2
Joined: 03 Aug 2009 21:13
Location: Nøtterøy

Siden jeg ikke har sett bilder av disse noe annet sted, så stakk jeg oppom Vardås i dag og tok noen bilder. Det første viser hvor på muren det er, det andre, om enn litt ute av fokus, selve symbolet.

Det som står:

1944 1/x
____________
____________

"tegning av hammer og sigd"


Dessverre må jeg meddele at informasjonsplakaten var sprayet ned med tagging :-( Ikkenoe som litt jif og svamp ikke vil fjerne, men likevel...
Attachments
Bildet er tatt fra veien opp mot den store kanonstillingen. Infoplakaten er lengst bort til høyre rett utenfor bildekanten.
Bildet er tatt fra veien opp mot den store kanonstillingen. Infoplakaten er lengst bort til høyre rett utenfor bildekanten.
hammer og sigd - oversikt.jpg (696.73 KiB) Viewed 127 times
Nærbilde av hammer og sigd. Jeg vil anslå at tallene er ca 10 cm høye.
Nærbilde av hammer og sigd. Jeg vil anslå at tallene er ca 10 cm høye.
Hammer og sigd.jpg (619.89 KiB) Viewed 127 times
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”