Vetan - Nøtterøy

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Tok meg en tur på Vetan sør på Nøtterøy. Mange referanser til "Veten" på tyske kart og det skal også ha stått 88 Flak der ute. Vetan er en bratt og smal topp, men etter å ha gått rundt toppen ser jeg at det fint hadde vært plass til et flak-batteri med lyskastere på toppen der. I dag er området avsperret og inneholder radio-utstyr som visstnok er i drift. Bygningene er typisk norsk 60 - 70-tallsbrakker og det er lite tysk eksteriør igjen. Det er ikke mulig å få oversikt over området fra utsiden så jeg vet ikke hva som skjuler seg inne der. Mye fyllinger og stein der inne, så det er mye som er gravd ned.

Utsikten gjør at dette er en av de beste strategiske punktene på Nøtterøy. Du har sikt til Vardås, Mågerøy, Torås, Bolærne og kanskje Rauøy og Folehavna.

Veien opp ser tysk ut, samme type som på Vardås med høye steinfyllinger. Mange steder er det planeringer på veien opp men det er få rester etter byggverk. Vegetasjon på disse stedene samsvarer med tilsvarende steder på Vardås så jeg regner med at de er samtidige.

Ytterkant av fjellet på toppen er fullt av diverse festejern, sannsynligvis for å feste wire / reisverk for kamuflasje.

De som var med til Vardås husker kanskje at guiden vår snakket om "brønner" som ligger ved foten av åsen. Sjekket ut disse igjen og plasseringen er definitivt ikke etterkrigs selv om kummene kanskje er det. Vegetasjonen rundt er høye graner og disse bør være minst 50 - 60 år. Det er ingen bebyggelse eller jordbruksområder i umiddelbar nærhet. Det er ikke drenering da det ligger midt i en slakt hellende skogbunn. Denne konstruksjonen er et mysterium, må ta meg noen turer til høsten / vinteren.
Attachments
De mystiske kummene.
De mystiske kummene.
bronn.jpg (110.52 KiB) Viewed 553 times
Stilling, norsk. MG? Lite hensiktsmessig siden du ser rett ut i lufta og ikke kan skyte noe som kommer på bakken
Stilling, norsk. MG? Lite hensiktsmessig siden du ser rett ut i lufta og ikke kan skyte noe som kommer på bakken
bunker_sudost.jpg (46.76 KiB) Viewed 553 times
Norsk bunker
Norsk bunker
bunker_sudost_side.jpg (54.17 KiB) Viewed 553 times
Syd-vest, mot Tjøme og Sandefjord.
Syd-vest, mot Tjøme og Sandefjord.
sudvest.jpg (45.72 KiB) Viewed 553 times
Utsikt mot sydøst, Bolærne, Rauøy, ytre Oslofjord
Utsikt mot sydøst, Bolærne, Rauøy, ytre Oslofjord
sudost.jpg (20.51 KiB) Viewed 553 times
Festejern, en av mange...
Festejern, en av mange...
forankring.jpg (60.52 KiB) Viewed 553 times
Grunnmur ved veien på østsiden
Grunnmur ved veien på østsiden
grunnmur.jpg (54.4 KiB) Viewed 553 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har hørt mer enn en gang at denne S446 bunkeren for Nøtterøy skulle ligget her på Vetan og at det man ser på Vardåsen kun er "Hilfsleitstand"... (Samme prinsipp som på Batt. Vara)
Dette er jo bare rykter, men pga at begge steder fortsatt er i bruk er det ikke godt å få det bekreftet eller avkreftet...

Erik
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Har du prövd og lyfte på Lokket till noen av kummene? Är det ikke kloak?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Vil nok helst tro at det er et infiltrasjonsanlegg for vann eller avløp..

Er i allefall ikke så gammelt.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Selve betongringene har nok vært skiftet i nyere tid, men fundamentene ser gamle ut. Det er ikke kloakk eller avløp, dette ligger veldig isolert midt i en skog. På grunn av vegetasjonen tviler jeg på at det har vært gravd i bakken rundt kummene de siste 50 - 60 år. Området er / har vært militært så det er lite sannsynlig at det har vært noe særlig kommunal virksomhet her inne og det er ikke tilførsel av vann her. Men selvfølgelig, jeg har ingen dokumentasjon på noe som helst så det blir i beste fall gjetninger ;-)
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

interessant! blir med på tur hit en gang! passer egentlig veldig bra nå når snøen er borte og det ikke er grodd igjen av vegetasjonen :)
Relic Hunter
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Vi får nok ta en samle tur hitt en dag, jeg er med :)
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er ingen snø eller vegetasjon nå? Hva med lørdag 10 mars, klokken 1000 ved butikken på Torød. Er du ledig Superfuzz?
Attachments
2-skann0006.jpg
2-skann0006.jpg (141.2 KiB) Viewed 301 times
4-007%20~1.jpg
4-007%20~1.jpg (188.77 KiB) Viewed 301 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Yngvar wrote:Det er ingen snø eller vegetasjon nå? Hva med lørdag 10 mars, klokken 1000 ved butikken på Torød. Er du ledig Superfuzz?
Jeg har mest sannsynlig tid da :) Håper flere kan! :)
Relic Hunter
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Mulig jeg også har mulighet til lørdagen, det er vist meldt pen vær også :smoke:
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Jeg kan komme en tur.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Som jeg skrev i en annen tråd om samme: Nøtterøy-sangen har et helt vers om Vetan:
Vetan - graa og sikker -
staar som før paa vakt;
nat og dag han kikker
sør mot Skagerak.
Truet de med landstig
i det fjerne old,
varslet han med brandskrik
fra sin vardekoll.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Da blir det tur, til et spennende sted. kanskje finner vi en S446 :) Sikkert er det i hvertfall at det er noe nede i fjellet der. Superfuzz som er kjent der, viser oss rundt. Ta med litt mat og drikke så slapper vi av på toppen av Nøtterø i fint vær mellom klatringene.

Klokken 1000 på lørdag den 8. Mars ved butikken på Torød. Flere som blir med?
Attachments
yh.JPG
yh.JPG (188.63 KiB) Viewed 227 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Feil dato selvsagt, lørdag 10 mars er riktig.
Mvh
Yngvar
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Dette kunne vært artig. Skal prøve å få det til :)
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”