Grunnmur i skogen ved Kanalen i Horten

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har tidligere sett denne grunnmuren/sålen til en bygning i skoholtet mellom Kanalen og batteriet på hortenstangen.
Selve fundamentet er avlangt med åpnet i begge ender. vil anslå ca 10-12m langt og ca 4-6m bredt.

I enden mot nord er det støpt opp et lite fundament med merkelig fasong. det er ca 2-2,5m langt og ca 1-1,5m bredt, høyden vil jeg anslå til mellom 10-15cm. Den er rett i den ene enden og buet i den andre, samt at den har to innhakk på sidene.

På siden av dette fundamentet mot det utvendige er det også en åpning i dekket som nå er full av vann. Vil anslå dybden til rundt 20-30cm.

Ved siden står det et lite fundament på ca 1,5X1m.

Er det noen som vet hva dette kan være ?
Attachments
Utvendig fundament.
Utvendig fundament.
IMG_0260_resize.JPG (183.97 KiB) Viewed 301 times
Fundament innvendig på platting.
Fundament innvendig på platting.
IMG_0269_resize.JPG (178.42 KiB) Viewed 301 times
Platting sett mot nord.<br />LEgg merke til åpning i enden og en liten åpning mot utvendig fundament.
Platting sett mot nord.
LEgg merke til åpning i enden og en liten åpning mot utvendig fundament.
IMG_0253_resize.JPG (116.28 KiB) Viewed 301 times
Platting/grunnmur retning syd.<br />Legg merke til åpningen i enden.
Platting/grunnmur retning syd.
Legg merke til åpningen i enden.
IMG_0254_resize.JPG (186.84 KiB) Viewed 301 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Ja denne luringen har jeg selv grubblet mye over. Jeg jan ikke finne noe om den i verneplanen for Karljohansvern, eller på eldre militære kart. Jeg har derfor ikke kunne fastlå noe med sikkerhet. Men har tenkt at dette må være toalett, sanitet, eller noe sånt. Derfor så har jeg ikke brukt tid på den.

Før så var det mindre skog der. Og uten skog så ligger den bra til for batteriet med de Tyske installasjonene, og den søndre kanalbroen som hadde vakthold. Det ligger uvanlig mye gjennstander i bakken rundt disse ruinene. Mulig at gjennstandene kan fortelle noe? Det er nærmest en Haug med ting som ligger rett ved siden av. Masse glass og skarpe ting så vær forsiktig. Søppla er gammel. Det er vannskelig og se søppla, den ligger under bakken. Husk og grave pent og rydde opp hvis det gjøres noe forsøk.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg kan heller ikke se hva dette er brukt som, litt merkelig fasong på det fundamentet også.

Der hvor det er innhuket går det på skrå fra gulvet og opp på fundamentet, som om noe kunne trilles opp og ned.

Også disse merkelige hullene i plattingen.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Dette er oppført 1940-45 (ekstysk). Har har ikke fått svar på hvilken funksjon som dette huset har hatt. Så her må vi nok slå våre kloke hoder sammen. Hvis noen har erfaringer/meneinger så skulle det vært meget interessant og høre det.

Kilde: Seksjonssjef Bygningsvern, Nasjonale Festningsverk
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Kan det være mulig at det historiske museet ved sykehusbrygga har noen kart over dette området ?
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Det er mulig at Lokalhistorisk senter ved sykehusbrygga vet noe, mange av dem er godt oppdatert. Endel av dem husker også hva som sto etter krigen. Mulig de har kart, men Forsvarsbibloteket bør iallefall ha det. Så det er ingen dum ide se etter på kart. Hva med å ta en en tur til Forsvarbibloteket?

Forøvrig så vet jeg at Seksjonssjef Bygningsvern i Nasjonale Festningsverk kommer til å vurdere dette fundamentet i forhold til sikring. Den skal ikke rives men mulig sikres noe.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”