Vrengenbrua Nøtterøy / Tjøme

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Landforbindelsen mellom Nøtterøy og Tjøme ble godt befestet, veldig ubeleilig hvis den skulle saboteres da Torås og alle støttepunktene på Tjøme ville bli utilgjengelige fra land.

Dagens Vrengenbru ligger noen hundre meter lenger nord enn den gjorde under krigen så installasjonene har en liten offset i forhold til det som ser logisk ut.

Mye rester igjen rundt brua men det er nok en del som er gjemt i hager og lignende. Jeg har funnet en god del men hyttebefolkningen har et velutviklet begrep om eiendomsrett ;-)

Forklaring til bilder:

1: Fjellanlegg ved parkeringsplass, stengt. MG-pos x 2 ned mot sjøen.

2: Nøtterøys eneste skikkelige bunker (tror jeg, har minner om å ha sett noen andre fra sjøen men tror jeg blander). Klassisk MG-bunker. Denne er i god stand. Løpegraver i terrenget rundt. Over bunkeren langs veien ligger det et imponerende fjellanlegg, 2 innganger, vanncisterne, mg-pos inne. Veldig høyt under taket.

3: en del mg-pos, forsvar mot øst. Bør ha vært noe mer her, men tror det meste har gått tapt i en veiskjæring. Litt uoversiktlig terreng. 1 på andre siden av veien lenger mot brua

4: Mellom her og brua bør det ligge noe mer, men det er mye private hager.

Alle punktene er tydelige å se på Norge i bilder og i terrenget. MG-bunkeren synes fra brua hvis du vet at den er der.

Edit: Hvis man zoomer inn på norgeibilder og følger kraftlinjen til høyre for Nordre Strandvei ligger det en mg-pos og noe andre greier der. Skal prøve å ta en befaring der og se om det er noe interessant.
Attachments
vrengen.jpg
vrengen.jpg (115.32 KiB) Viewed 544 times
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Spennende. Hvordan er tilgjengeligheten på punkt 2? Er noe av det åpent?
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Noen år siden jeg var på 2 sist, men da var alt åpent. Bunkeren blir brukt som lekestue og inngangen til fjellanlegget var full av hageredskap. Adkomsten ligger svært privat til, men jeg regner med at hvis man spør pent så er det greit.

Si fra hvis du tar en tur :)
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Will do :)
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:44, edited 1 time in total.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Omtrent her er det noe :) En skytestilling som er ferdig ( den peker rett ned i svarte skogen) og så er det sprengt ut til en stilling nr. 2 som skal dekke Vrengensundet
Attachments
vrengen_162.jpg
vrengen_162.jpg (151.42 KiB) Viewed 335 times
MVH Morten C.
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

bilder???
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Her er bunkeren på Nøtterøysiden
Attachments
1-DSC07535.JPG
1-DSC07535.JPG (332.6 KiB) Viewed 322 times
Mvh
Yngvar
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Her noen bilder fra bunkeren på nøtterøy siden: http://festningsverk.no/vrengen%20v.htm

Her er noen bilder fra tyske soltater på Vrengen broen 1940-1945: http://festningsverk.no/tjome.htm
Mvh. Stian
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

De bildene var veldig interessante, Stian. Den brovakta har jeg aldri sett tidligere.
Mvh
Yngvar
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Det ligger noen småstillinger øst for Strengsdal på Nøtterøy.
http://1881.to/KfJVI9

Jan
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Takk for det Yngvar :-D "Brovaktbua" som sto på Nøtterøy siden sto der iallefall til 1962. Det kostet bompenger å komme over brua, og det måtte betales i bua.

Interessant med de små stillingene øst for Strengsdal på Nøtterøy Jan. Jeg har aldrig sett på dem, med det bør jeg vel gjøre nå :D
Mvh. Stian
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

De stillingene har ikke jeg sett heller selv om jeg har bodd i Strengsdal. Området der er veldig privatisert av hytter så det er nesten ikke mulig å komme ditt før til vinteren.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”