Lyttekabel fra Horten mot Jeløya

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Bunker finnes. Ikke sikker på om det er en regelbau type. Mulig Werner kan svare på det. Det finnes da noe igjen der. Skal se å poste litt mer på tråden der snart. Så langt jeg kjenner var det kun derfra det gikk kabel til Danmark i fra Arendals område. (kan ta feil)
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Når det gjelder kabelen fra Arendal til utlandet (Danmark og Tyskland) så var Stølsvika det eneste stedet, etter det jeg kjenner til.

Tyskerene annla en kabel fra Horten til Arendal, i 1942-43 hvis jeg ikke tar helt feil.

Når det gjelder byggningen som utelanskablene gikk i fra så var det en helt ordinær tre byggning, den ble forøvrig revet tidlig på 80 tallet.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Men ville ikke en såpass lang sjøkabel fra Arendal til Horten krevd forsterkerstasjoner underveis med den tids teknologi?
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Ifølge en oversikt fra det danske Post- og telegrafvæsnet (av alle ting) fremgår det at det ligger en Koaksial sjøkabel fra Hirtshals til Arendal. Denne ble utlagt i 1941 og var faktisk i bruk frem til 1980(!) I 1956 ble det foretatt en del reperasjoner og satt inn to undersjøiske forsterkere.

Videre er det såvidt nevt en Pupinkabel fra Frederikshavn til Sandefjord. Denne ser ut til å ha blitt utfaset på et mye tidligere tidspunkt, da pr. 1969 kun er deler av kabelen som ligger på dypt vann eller i minefarlige områder som ikke er tatt opp. Denne er numerert108/1940 og skulle derfor være utlagt i 1940.

I august 1945 signerte Norge og Danmark en avtale om at disse to kablene var eid 50/50 av begge land og at alle utgifter skulle deles likt.

Mvh
Erik E
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Da det fremdeles er uvist hvor disse kablene tar vei tok Stian fra festningsverk med seg metallsøkeren og vi tok turen ned for å se om det var mulig å fastslå retningen disse kablene tok.

Ut fra gunnen kommer det syv kabler, to av disse er kuttet og slutter der.
De resterende går ned i grunnen samlet på et punkt.

Det var mulig å følge de ca to meter før de skiltes, en eller flere kabeler tok retning mot syd på jæløya mens de resterende svingte sydover mot nord enden av bastøya.

Dermed er det avklart at det gikk kabeler både retning jeløya og kabeler videre i retning syd.

Da antar jeg at de kabelene som går retning Jeløya er den omtalte lyttekabelen mens de resterende er kabelene videre til Arendal.
Attachments
En eller flere kabeler går i retning Jeløya og en de resterende bøyer av i retning syd og ser ut til å gå på utsiden av fyret på nordsiden av Bastøya
En eller flere kabeler går i retning Jeløya og en de resterende bøyer av i retning syd og ser ut til å gå på utsiden av fyret på nordsiden av Bastøya
kabelretning.jpg (112.65 KiB) Viewed 300 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

werner wernersen wrote:Hei

Når det gjelder kabelen fra Arendal til utlandet (Danmark og Tyskland) så var Stølsvika det eneste stedet, etter det jeg kjenner til.

Tyskerene annla en kabel fra Horten til Arendal, i 1942-43 hvis jeg ikke tar helt feil.

Når det gjelder byggningen som utelanskablene gikk i fra så var det en helt ordinær tre byggning, den ble forøvrig revet tidlig på 80 tallet.

Werner
Er det noen synlige rester/grunnmur etter dette bygget ?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Nei det er ikke noe synlig igjen etter bygget, kommunen har gjort det om til friområdet og gjort en god jobb med å slette alle spor.

Kan vel si at i samme område ca 50-100 meter unna er det en "ukjent" regelbau hva denne er brukt til er pr i dag ikke kjent.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har du bilder eller tegning av denne bunkeren Werner?
Den har jeg visst gått glipp av! PDT_Armataz_01_07

Mvh
Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Erik

Det var den jeg sendte deg mail om, mener at vi har diskutert denne tidligere også, ca 2003-2004 på Nuav.

Skal få tatt noen mål av denne, men intill da, håer jeg Stutzpunkt eller Telverum kan legge ut et par bilder derifra.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Følger opp med noen bilder av den aktuelle bunkeren...

Hvis jeg ikke husker feil, så var det snakk om et hovedrom og et rom for generator/ventilasjon pluss gang/ingangsparti. Vi hadde også en diskusjon om hvor lenge bunkeren hadde vært i drift etter krigen. Sanden på gulvet stammer fra den ødelagte nødutgangen.
Attachments
IMG_3172.JPG
IMG_3172.JPG (128.98 KiB) Viewed 253 times
IMG_3173.JPG
IMG_3173.JPG (65.79 KiB) Viewed 253 times
IMG_3174.JPG
IMG_3174.JPG (73.99 KiB) Viewed 253 times
IMG_3175.JPG
IMG_3175.JPG (121.21 KiB) Viewed 253 times
IMG_3178.JPG
IMG_3178.JPG (309.73 KiB) Viewed 253 times
IMG_3179.JPG
IMG_3179.JPG (89.79 KiB) Viewed 253 times
IMG_3180.JPG
IMG_3180.JPG (116.93 KiB) Viewed 253 times
IMG_3181.JPG
IMG_3181.JPG (70.74 KiB) Viewed 253 times
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

mener at vi har diskutert denne tidligere også, ca 2003-2004 på Nuav.
Hallo!

Hadde jeg visst om den hadde jeg nok vært der!
Har jo passert Arendal mange ganger siden 2003-04, men dette er nytt for meg...Garantert!

Her er skisse av bunkeren som lå i andre enden av kabelen, forsterkerstasjonen i Hirtshals.
Ser dette likt ut?
Attachments
Hirtshals forsterkerstasjon.jpg
Hirtshals forsterkerstasjon.jpg (143.72 KiB) Viewed 229 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Da ser det ut til at mine antakelse stemmer, jeg mente at disse kablene går under denne grunnmuren og videre over til speer bunkeren.
Det virker litt merkelig at de er bunkere i andre enden og bare et simpelt tre hus på karjohansvern.

Her må vi nok ned en dag og undersøke om vi finner tegn til at kabelen går videre over til speer bunkeren som var en sambands sentral for tyskerene under krigen.
Hadde vert artig og kommet inn i den og sett om vi kunne finne kablene der de kom inn i bunkeren.
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Hei

Er det noen som har tek opplysninger om lyttekabelen ; spesielt virkemåten til denne.

Personlig synes jeg tverrsnittet på disse kablene virker å være i minste laget for utenlands eller utenkommunal traffikk, medmindre det sitter en rekke repeatere på veien, eller de booster bærespenningen, men dette er det kanskje noen på forumet som vet mer om ?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kom over denne posten nå.

Kabelhuset i stølsvika ble bygget i 1942, en oppgradering mot Danmark/tyskland skjedde på samme tid.
Dette skal ha vært en trebyggning, sammen med denne er det bygget en Bunkers (har ikke noe regelbau nummer på denne) som kan være bygget i samme forbindelse.

Tre byggningen er blitt revet tidlig på 80 tallet.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”