View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Oct 2020 10:14

Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
 HKB 36./979 Skaatöy (982) 
Author Message
Moderator

Vi har jo hittil sett at Kragerø som område går igjen i papirene til både DKS og DKØ, tydeligvis p.ga at det var en grenseområde, så det kan være at det finnes noenlunde komplette minekart i f.eks DKS-papirene.

28 Jan 2011 13:32
Profile

Burde ta dere en tur litt innover i skogen bak festningen ! der ligger det noen litt mer "urørte" bunkere. en av de har faktisk forsatt trekøyer langs veggen som ikke er bilde av :) skal prøve og få et bilde av den når båten kommer på vanne.

er det noen som veit hvor kanonene tokk veien? hørt 2 rykter om en lekter som kom og hentet de og at de blei dumpet i vannet. har beskjente som bodde ute på Rauane under krigen. de fortalte om en epistode der det gikk alarm fra krikken og de måtte gå i dekning. ingen skudd ble avfyrt, men når de kom opp så de flammar i horisonten, dagene etter fløyt det i land noen lik. som blei begravd på en plen der ute.

15 Apr 2011 1:27
Profile

vfp wrote:
Burde ta dere en tur litt innover i skogen bak festningen ! der ligger det noen litt mer "urørte" bunkere. en av de har faktisk forsatt trekøyer langs veggen som ikke er bilde av :) skal prøve og få et bilde av den når båten kommer på vanne.

er det noen som veit hvor kanonene tokk veien? hørt 2 rykter om en lekter som kom og hentet de og at de blei dumpet i vannet. har beskjente som bodde ute på Rauane under krigen. de fortalte om en epistode der det gikk alarm fra krikken og de måtte gå i dekning. ingen skudd ble avfyrt, men når de kom opp så de flammar i horisonten, dagene etter fløyt det i land noen lik. som blei begravd på en plen der ute.

Jeg var en tur på Krikken i dag, i nesten 20 grader (varmegrader alle sammen). Et fantastisk område!!. Jeg fant 2-3 bunkere i skogområdet bak (LV, NF, MG), men lite å se inni der. To store fjellanlegg, de største jeg har sett på tyske kystfort. Ellers erfarte jeg to ting: 1. Hvis du er over 1,50 høy, bruk hjelm eller pådra deg minst to brudd på hjerneskallen. 2. LED-lykt til kr. 49,- duger ikke. Legger ved et bilde av en inskripsjon jeg fant like ved kommandobunkeren.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

20 Apr 2011 19:15
Profile

Flere bilder fra Krikken.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

21 Apr 2011 19:42
Profile

Flotte bilder Ole :)

MVH Morten C.

22 Apr 2011 19:59
Profile

Dette fortet må jo være en av de fortene der det meste i betong står igjen. Antagelig for at det ble forlatt tidlig, og at det er på en øy

27 Apr 2011 6:43
Profile WWW

Veldig bra Ole!! :bra:

27 Apr 2011 17:23
Profile

Skal ut så fort båten kommer på vannet og skal prøve å ta noen bilder av de 2 bunkerne som ikke var med på bildene der av den ene har det jeg mener og huske rester av senger. er så gjenngrod at selv jeg som bor her og har vert der 1000 ganger bruker 10 min på og finne den.

Veldig flotte bilder foresten :D

01 May 2011 19:49
Profile

Bilder fra turen til fortet den 18. mai 2013 i strålende sommervær. Alle seks som var med hadde vært der før så vi fokuserte på ting vi ikke hadde sett så nøye på, nærstridsstillingene rundt fortet og veien, lyskasterstillingen på øya utenfor fortet og narrefortet på Hesttangen.

Vi startet ved lyskasterstillingen og der var det en bunker, to mg stillinger, et flatt parti der det hadde stått en brakke. Det var bygget stier og anlagt piggtrådsperringer langs vannet, rundt hele øya. To hyggelige mennesker som hadde hytte der viste oss rundt.

Så var det båt over til Hesttangen der det er fire "kanon" stillinger og eknkelte innslag i fjellet som skulle indikere fjellanlegg.

De fleste nærstridsstillingene ble funnet, det ble også en antatt LV stilling som var inne på en hyttetomt.
En fin tur i fem timer med nye oppdagelser og hyggelige koleger.

Se en video fra turen her: http://www.youtube.com/watch?v=G1Iwd4uA ... e=youtu.be

20 May 2013 15:06
Profile WWW

Var på Skåtøy og gjorde opptak i 2014, men fikk helikopterbilder derfra tatt sist sommer først nå.
Se: http://www.festung-norwegen.com/424399350
Det jeg gjerne skulle ha hjelp til er fotomateriale fra anlegget med kanonene på plass.
Har ellers mye materiale derfra.

17 Jan 2016 17:29
Profile

Fjellanlegg

20 Jun 2019 23:40
Profile
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4