flystripe på Moa?

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
sveinmk
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2012 19:56

En bekjent av meg insisterer på at det var en flystripe på Moa under krigen.. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det.
Eneste jeg kjenner til var sjøflyhavna ved sørneset.
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

sveinmk wrote:En bekjent av meg insisterer på at det var en flystripe på Moa under krigen.. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det.
Eneste jeg kjenner til var sjøflyhavna ved sørneset.
Det var vel planlagt en v. Moa, men det ble aldri noe av, og den ble anlagt på Gossen/Aukra istedet.
Eneste som lå v. Moa var leiren i Daaeskogen. Ikke mye igjen av den skogen idag, men om du trasker inni krattet bak Statoil/Burger King på Moa, og og nedover mot Moa Syd / Golfbana, så finner du enkelte rester etter den leiren.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hvor blir Moa plassert på kartet?
Setnesmoen ved Åndalsnes hadde en nødlandingsplass, eller feltstripe for Fiesler Storch ol fly.

Sjøflyhavn ved Sørneset? Hvor er dette nøyaktig?
Jeg kjenner til havnene i Trondheimsfjorden/Jonsvannet (3 stk) pluss en planlagt, i tillegg en felthavn på Storfosna og en flyhavn i Aspevågen ved Ålesund.
JornN
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg antok at det var Moa noen kilometer øst for Ålesund? http://1881.to/MwC1V8
--
Tommy
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Tysk sjøflystasjon på Sørneset.
Se: http://www.europeana.eu/portal/record/2 ... 15_27.html
Flystripa på Moa - nær Spjelkavik (nå det største handelsområdet i regionen - kan muligens ses på luftfoto like etter krigen)
Flystripa på Moa var mer en nødlandeplass, uten noen organisatorisk apparat.
Etter krigen ble stort sett alt materiell som skulle tas vare på samlet inn og lagret i den tyske leiren på Moa.
JEF
sveinmk
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2012 19:56

Så det var altså en slags flystripe på Moa altså..? Finnes det noen bilder av området fra den tiden?
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

sveinmk wrote:Så det var altså en slags flystripe på Moa altså..? Finnes det noen bilder av området fra den tiden?
Ser ingenting på flyfoto fra 1947 på Finn.no kart... :arrow:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

En nødlandeplass trenger vel knapt være mer enn et nedklipt jorde, så hvis det ikke fantes noe infrastruktur rundt "flyplassen" så ville vel sporene raskt forsvunnet.
--
Tommy
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Det var aldri noe "konkret" flystripe der. Det var diskusjon om hvor tyskerne skulle ha flybase i M&R. Det stod mellom Moa og Aukra, og vi vet vel hvor det ble. Var vel bare et jorde v. leiren som var nødlangingsplass. Tyskerne hadde forøvrig en større leir, en av tre i Ålesund, på Moa. I området rundt Daaeskogen. Så og si alt er borte, under parkeringsplassen mellom Moa Syd og golfbana, samt bak Daaebygget. Jeg laget en tråd og dokumenterte det lille som var. Den ligger her i Møre & Romsdal-delen av forumet.
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”