Bunkere på Moa-området i Ålesund. Noen som vet noe om dem?

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Fredreizh
Posts: 4
Joined: 22 May 2016 18:41

Jeg har observert at det er noen tyske bunkere ved Spjelkavik kirke, ved IKEA-tomten på Moa og Breivika/Olsvika (fra 2.verdenskrig). Samt noen bunker-rester ved golfbanen på Moa.

Noen som vet noe mer om bunkerne på Moa-området (Spjelkavik kirke/breivika/olsvika) i Ålesund, og hvilken funksjon de hadde? På Moa er det ikke mye sjø/hav, så de var vell kanskje bare et kontrollpunkt?
Last edited by Fredreizh on 23 Apr 2018 22:39, edited 1 time in total.
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Fredreizh wrote:Jeg har observert at det er noen tyske bunkere ved Spjelkavik kirke, ved IKEA-tomten på Moa og Breivika/Olsvika (fra 2.verdenskrig). Samt noen bunker-rester ved golfbanen på Moa.
Jeg bor i en eldre enebolig (cirka 100 år gammel), 400 meter vest for Spjelkavik kirke. I eneboligen min skal det ha bodd flere tyske soldater under 2.verdenskrig, ifølge tidligere eier.
De tok huset fra den tidligere eieren og oppholdt seg til krigen var over. De bodde kanskje i dette huset ettersom at det var et av de eneste husene som faktisk eksisterte, i nær tilknytning bunkerne ved Spjelkavik Kirke/og Olsvika.

Noen som vet noe mer om bunkerne på Moa-området (Spjelkavik kirke/breivika/olsvika) i Ålesund, og hvilken funksjon de hadde? På Moa er det ikke mye sjø/hav, så de var vell kanskje bare et kontrollpunkt?
Tyskerne hadde leir v. Daaeskogen. Ikke så mye igjen av skogen pr. idag, men ligger mellom Moa Syd og Golfbanen, samt området rundt Statoil Moa litt lengre oppe. Fant en vannkumme, betongrester osv. men ikke en bunker. Men har hørt der skal være en.
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Fredreizh wrote:Jeg har observert at det er noen tyske bunkere ved Spjelkavik kirke, ved IKEA-tomten på Moa og Breivika/Olsvika (fra 2.verdenskrig). Samt noen bunker-rester ved golfbanen på Moa.
Jeg bor i en eldre enebolig (cirka 100 år gammel), 400 meter vest for Spjelkavik kirke. I eneboligen min skal det ha bodd flere tyske soldater under 2.verdenskrig, ifølge tidligere eier.
De tok huset fra den tidligere eieren og oppholdt seg til krigen var over. De bodde kanskje i dette huset ettersom at det var et av de eneste husene som faktisk eksisterte, i nær tilknytning bunkerne ved Spjelkavik Kirke/og Olsvika.

Noen som vet noe mer om bunkerne på Moa-området (Spjelkavik kirke/breivika/olsvika) i Ålesund, og hvilken funksjon de hadde? På Moa er det ikke mye sjø/hav, så de var vell kanskje bare et kontrollpunkt?
Jeg laget en tråd om leiren i Daaeskogen her på Møre og Romsdal-delen av forumet. Ikke mye å se der. Vet der skal være en bunker som fremdeles er der, nede i bakken, men fant den ikke. Hvor i Breivika og Olsvika er der bunkere? og v. Kirka? Vet at der lå noen feltmessige bunkere på markane i Spjelkavik, men disse ble rasert og planert kort tid etter krigen.
Fredreizh
Posts: 4
Joined: 22 May 2016 18:41

Ja, bunkeren samt kanonstillinger ligger bak Spjelkavik Kirke, mot nord. Kanskje 20 meter fra kirken. Går du bak kirken og beveger deg mot venstre (nord) ser du tydelige hauger og stillinger, samt en helt fungerende bunker fra krigen. Det skal også være en bunker på nedsiden av gamleveien mot breivika, rett nedenfor kirken mot nord (sikkert som funksjon å overvåke Ellingsøy-fjorden).

Har også sett tydelig konstruerte luft-ventiler i skogen bak daeskogen næringsbygg. Noe som kan tyde på at det er en bunker under bakken i den skogen. Skogen er der fortsatt og ventilen er fortsatt uberørt den dag i dag. Men har hørt at de har noen prosjekter der.

Har hørt rykter om at det skulle være en slags tunel-bunker under bakken, som gikk fra Spjelkavik kirke området, og nedover mot Daeskogen. En slags nød-tunnel ellerns.
Kristov
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2018 20:09

Fredreizh wrote: Jeg bor i en eldre enebolig (cirka 100 år gammel), 400 meter vest for Spjelkavik kirke. I eneboligen min skal det ha bodd flere tyske soldater under 2.verdenskrig, ifølge tidligere eier.
De tok huset fra den tidligere eieren og oppholdt seg til krigen var over. De bodde kanskje i dette huset ettersom at det var et av de eneste husene som faktisk eksisterte, i nær tilknytning bunkerne ved Spjelkavik Kirke/og Olsvika.
Hei Fredreizh.
Jeg bor i Langevåg og lurrer om besøke deg med metallsøker, er det mulig? Kansje vi kan funne noe på ditt ømråde fra 2.verdenskrig :m16:
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Fredreizh wrote:Ja, bunkeren samt kanonstillinger ligger bak Spjelkavik Kirke, mot nord. Kanskje 20 meter fra kirken. Går du bak kirken og beveger deg mot venstre (nord) ser du tydelige hauger og stillinger, samt en helt fungerende bunker fra krigen. Det skal også være en bunker på nedsiden av gamleveien mot breivika, rett nedenfor kirken mot nord (sikkert som funksjon å overvåke Ellingsøy-fjorden).

Har også sett tydelig konstruerte luft-ventiler i skogen bak daeskogen næringsbygg. Noe som kan tyde på at det er en bunker under bakken i den skogen. Skogen er der fortsatt og ventilen er fortsatt uberørt den dag i dag. Men har hørt at de har noen prosjekter der.

Har hørt rykter om at det skulle være en slags tunel-bunker under bakken, som gikk fra Spjelkavik kirke området, og nedover mot Daeskogen. En slags nød-tunnel ellerns.

Der er kun EN bunker, og "stillingene" er dessverre kun jordhauger fra midten av 2000-tallet når de begynte å grave opp bak kirken og svømmehallen. Jeg ser hva du mener at det kan ligne feltmessige flak og mg-stillinger, men er nok ikke noe mer spennende enn tilfeldige jordhauger fra gravearbeid på nedsiden der... Der ligger en gjenfylt betongkumme i forkant av bunkeren dog, kraftig overgrodd. Det bodde tyske soldater i enkelte av husene i området, inntil leiren på Daaeskogen var ferdigstilt. Denne bunkeren var kanskje et våpendepot for styrkene i området, inntil leiren i Daaeskogen stod ferdig?

Hvor ligger bunkeren i Olsvika?

Her er bunkeren.
Attachments
20180430_173900.jpg
20180430_173900.jpg (657.75 KiB) Viewed 359 times
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Fredreizh wrote:Ja, bunkeren samt kanonstillinger ligger bak Spjelkavik Kirke, mot nord. Kanskje 20 meter fra kirken. Går du bak kirken og beveger deg mot venstre (nord) ser du tydelige hauger og stillinger, samt en helt fungerende bunker fra krigen. Det skal også være en bunker på nedsiden av gamleveien mot breivika, rett nedenfor kirken mot nord (sikkert som funksjon å overvåke Ellingsøy-fjorden).

Har også sett tydelig konstruerte luft-ventiler i skogen bak daeskogen næringsbygg. Noe som kan tyde på at det er en bunker under bakken i den skogen. Skogen er der fortsatt og ventilen er fortsatt uberørt den dag i dag. Men har hørt at de har noen prosjekter der.

Har hørt rykter om at det skulle være en slags tunel-bunker under bakken, som gikk fra Spjelkavik kirke området, og nedover mot Daeskogen. En slags nød-tunnel ellerns.
Jeg og en kamerat gjennomsøkte skogsområdet bak Daaeskogen næringsbygg og skog"flekken" mellom golfbana og parkeringsplassen til Moa Syd. Ikke mye å se dessverre. Etter de bygde parkeringsplassen bak Daaeskogen Næringsbygg for noen år siden, måtte den siste bunkeren der vike... Den ble overfylt og rasert, samt en kumme i betong, trolig for søppel eller kull. Pr. idag er eneste sporene etter leiren i Daaeskogen, en feltmessig stilling inne i "skogen", som er gjenfylt av jord, en grop i bakken, som var fylt med vann. Dette var stedet der en av de FELTMESSIGE bunkerne i leiren lå. Stein/jord og tømmerstokker. Idag, bare et "vannhull" med skrot nedi, blant annet en ovn, som kan ha vært fra ei av brakkene. I tillegg er der en betongkumme igjen, samt litt skrot og en og annen murstein og rester av gjerder osv. Vi finkjemmet skogen og så ikke noen ventiler.
Attachments
Betongkumme i Daaeskogen.
Betongkumme i Daaeskogen.
001.jpg (839.68 KiB) Viewed 359 times
Melkespann, trolig fra krigens dager. Kommet frem etter rotvelt.
Melkespann, trolig fra krigens dager. Kommet frem etter rotvelt.
007.jpg (836.85 KiB) Viewed 359 times
En feltmessig bunker skal ha ligget her. Delvis gjenfylt og fylt med skrot, bl.a. noe fra en av brakkene?
En feltmessig bunker skal ha ligget her. Delvis gjenfylt og fylt med skrot, bl.a. noe fra en av brakkene?
004.jpg (828.66 KiB) Viewed 359 times
Betongkloss i Daaeskogen.
Betongkloss i Daaeskogen.
003.jpg (848.74 KiB) Viewed 359 times
Veg vestover i Daaeskogen, trolig gått mellom noen av brakkene.
Veg vestover i Daaeskogen, trolig gått mellom noen av brakkene.
002.jpg (880.61 KiB) Viewed 359 times
008.jpg
008.jpg (848.62 KiB) Viewed 359 times
Muligens litt av bunkeren v. parkeringsplassen på sørsida til Daaeskogen næringsbygg.
Muligens litt av bunkeren v. parkeringsplassen på sørsida til Daaeskogen næringsbygg.
011.jpg (767.26 KiB) Viewed 359 times
Rusten metallplate i Daaeskogen.
Rusten metallplate i Daaeskogen.
017.jpg (616.64 KiB) Viewed 359 times
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

https://www.google.com/maps/@62.4646358 ... 312!8i6656

Dette er murene til offisersmessa i Daaeskogen leir.

Jeg var ofte i leiren , da min bestemor bodde i et hus som ble bygget i 1946. Leiren var en rekonvaliseringsleir for soldater fra østfronten. Der stod mange brakker i ei klynge. Vaktbua var helt i vest i Daaeskogen. Mange bunkerser er sprengt vekk eller brukt til fundament for hus.
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Edgar wrote:https://www.google.com/maps/@62.4646358 ... 312!8i6656

Dette er murene til offisersmessa i Daaeskogen leir.

Jeg var ofte i leiren , da min bestemor bodde i et hus som ble bygget i 1946. Leiren var en rekonvaliseringsleir for soldater fra østfronten. Der stod mange brakker i ei klynge. Vaktbua var helt i vest i Daaeskogen. Mange bunkerser er sprengt vekk eller brukt til fundament for hus.
Stilig! Der var vel ikke så mange bunkere i den leiren. Var vel 2-3 stk? Den som lå nedi bakken er jo ikke mange åra før den ble fylt igjen når parkeringsområdet bak Daaebygget ble utvidet.. Lå ett par til mener jeg på, men stemmer som du sier. Var en del feltmessige bunkere og av stein og tømmerstokker. Ligger ett par slike på nordsida i Larsgården og, eller gjorde det for noen år siden.

Er litt usikker på om "bunkeren" bak kirka faktisk er fra krigens dager. Noe sier meg det er etterkrigs.
Fredreizh
Posts: 4
Joined: 22 May 2016 18:41

Ligger også noen betongrester, mulig rester av bunkere, nedenfor - på nordsiden av Moaveien (i området der det bygges buss-trase opp mot Moa trafikkterminal nå). Kanskje noe utsiktspunkt de hadde for eventuelle båter som kunne komme innover mot Tennfjorden.
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Fredreizh wrote:Ja, bunkeren samt kanonstillinger ligger bak Spjelkavik Kirke, mot nord. Kanskje 20 meter fra kirken. Går du bak kirken og beveger deg mot venstre (nord) ser du tydelige hauger og stillinger, samt en helt fungerende bunker fra krigen. Det skal også være en bunker på nedsiden av gamleveien mot breivika, rett nedenfor kirken mot nord (sikkert som funksjon å overvåke Ellingsøy-fjorden).

Har også sett tydelig konstruerte luft-ventiler i skogen bak daeskogen næringsbygg. Noe som kan tyde på at det er en bunker under bakken i den skogen. Skogen er der fortsatt og ventilen er fortsatt uberørt den dag i dag. Men har hørt at de har noen prosjekter der.

Har hørt rykter om at det skulle være en slags tunel-bunker under bakken, som gikk fra Spjelkavik kirke området, og nedover mot Daeskogen. En slags nød-tunnel ellerns.
Der er ingen kanonstillinger der. Kun en bunker, og er faktisk usikker på om den er fra krigens dager faktisk. Det man ser fra vegen lengre nede er grunnmurer til løe og gård, og ikke fra WW2 dessverre.
IvarAVad
Posts: 1
Joined: 03 Nov 2020 8:43

Fredreizh wrote:Ligger også noen betongrester, mulig rester av bunkere, nedenfor - på nordsiden av Moaveien (i området der det bygges buss-trase opp mot Moa trafikkterminal nå). Kanskje noe utsiktspunkt de hadde for eventuelle båter som kunne komme innover mot Tennfjorden.
Med mindre det er snakk om små båter som kunne gå gjennom Taftasundet, så er Ellingsøya i veien med tanke på Tennfjorden.
Grytafjorden går på baksida av Ellingsøya :)
Noen som vet om der var bru over Taftasundet under krigen? Dagens bru er fra 1961...
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”