MKB 6./511 Skrolsvik

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Rmark
Posts: 3
Joined: 18 Sep 2008 17:22
Location: Sortland

Post by Rmark »

Dette va et flott fort å tjenestegjøre på. Bodde i ei "gammel tyskbrakke" der ute. Va verre med 1 troppen,de bodde nede i fjellanlegget og hadde ingen mulighet til å forutse været ute,så det va nok mange som måtte inn i anlegget å bytte klær etter å ha kommet ut. PDT_Armataz_01_14
rmark772
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Post by Bjornar Nybrott »

Nå er det meste av fjellanlegget stengt for publikum. Ser til min store glede at Eggen har funnet et album fra det første batteriet i Skrolsvik. Stedet der fortet ligger heter egentlig Senjehesten.

Den rare kuppelen er egentlig til den 6m store avstandsmåleren. Søyla ble kuttet da de bygde radar og satte opp tvkamera og lasermåler. Hullet ble brukt til Powerkabler .Waveguiden til radaren ble ført ned her.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by KOS »

RasmusTerne wrote:Hei!
MKB 6/511 Skrolsvik,lokalisert på sørenden av Senja,mot Andfjorden og Vågsfjorden.Operativt i Aug.-43.Bestykning 4 stk.SKC/28, 15 cm.
Skuddvidde 22000 m.Skuddtakt 6-8 skudd/min.Løpslengde 7,8 m.
Prosjektilveki 41-45 kg,avhengig av type.
Denne kanontypen var opprinnelig konstruert som skipsartilleri,benyttet som sekundærskyts på bl.annet Bismarck klasse slagskip,montert i dobbeltårn.
Fortet ble overtatt av kystartilleriet etter krigen,utfaset i 1989.Er i dag museum,Senjehesten kystforsvarsmuseum.Alle skytsene skal være intakte,og det er omvisning i fjellanlegget.
Har noen på forumet vært der,ev.tjenestegjort i KA der?
Ser ut som det kan være verdt et besøk,selv om jeg personlig ikke er noen kjempetilhenger av museale institusjoner. :D

Hilsen Sigfred R.

EDIT KOS 11.08.2010
Se også Inni MKB 6/511 Skrolsvik
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Bjornar Nybrott »

Regner med at mesteparten er ribbet siden noen har brutt seg inn i anlegget slik
at det nå står åpent for rov og ran. Midt Toms museum gir F.. i hele fortet.
vidar
Posts: 1
Joined: 03 Sep 2010 7:57

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by vidar »

Jeg var kanonkommandør på kanon 1 fra 78-79.
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Bjornar Nybrott »

Her er et gammelt 50 tallskart over området. I vinduet på kartet står det 20mm flak 58 tvilling.
Hva mener de med flak 58? Kjenner ikke denne betegnelsen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Natter »

Bjornar Nybrott wrote:Her er et gammelt 50 tallskart over området. I vinduet på kartet står det 20mm flak 58 tvilling.
Hva mener de med flak 58? Kjenner ikke denne betegnelsen.
Finnes mange referanser til "Flak 58" i forskjellige konfigurasjoner/ lavetter på nettet, men der er det snakk om 55mm?

Eks.:
http://wehrmacht-history.com/heer/anti- ... et-58-.htm
http://demo-pro.ucoz.ru/publ/96/artille ... 23-1-0-676
http://www.greatmodels.com/~smartcart/c ... num=ATC033
http://www.quarry.nildram.co.uk/ammotable7.htm
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Bjornar Nybrott »

Takk Natter. Fant også på 55mm, men ikke brukt på 20mm.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by ettori »

Skjer det noe med tanke om vedelikehold av fortet?

Senja er jo en fantastisk turistplass og det kunne sikkert blitt en del besøk på fortet, og kanskje faktisk det kunne vært med på å trekke folk til Senja. Av og til er det ikke så mye som skal til for at valget av reisemål tipper i den ene eller andre retningen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Natter »

Bjornar Nybrott wrote:Hva mener de med flak 58? Kjenner ikke denne betegnelsen.
Som nevnt over, er Flak 58 en 55mm kanon. Kartet er norsk, så jeg vil tro at det dreier seg om en skrivefeil?

Muligens er det snakk om Flak 38, men har bladd litt i bøker, og finner ingen Flak 38 tvilling (zwilling) eller trilling (drilling). I "Die Grosse Buch der Flak" (side 78) er det avbildet en haug med innsamlede "2-cm Flak-Drilling" etter kampene i Tyskland, uten nærmere typebeskrivelse (mistenker at det kan være feil, da jeg synes våpnene ligner veldig på Flak-MG 151/20 (Drilling). Dette underbygges av det faktum at jeg ikke finner noen henvisninger til "Flak-Drillings" i f.eks. "Small Arms, Artillery and Special Weapons of the Third Reich".
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by J E F »

Skrolsvik hadde 6 stk 20 mm Madsen i 1945. 40 mm Bofors kom etter krigen. Tar det som diskuteres her som en "typo".
JEF
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Ole »

ettori wrote:Skjer det noe med tanke om vedelikehold av fortet?

Senja er jo en fantastisk turistplass og det kunne sikkert blitt en del besøk på fortet, og kanskje faktisk det kunne vært med på å trekke folk til Senja. Av og til er det ikke så mye som skal til for at valget av reisemål tipper i den ene eller andre retningen.
Dessverre har fortet vært en dyr lekse for Midt-Troms Museum, som i en periode tok på seg for mange restaureringsprosjekter uten å ha penger til drift og vedlikehold. I skrivende stund ser det mørkt ut for fortet. Ingen drift der idag.

Denne saken er i tillegg nok et eksempel på halvhjertet reiselivssatsning i Troms, noe som gjerne ender i konkurser og redusert omdømme for regionen.

Så, der fikk jeg sagt det. Men Senja er et fantastisk område.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by J E F »

Ole wrote:
ettori wrote:Skjer det noe med tanke om vedelikehold av fortet?

Senja er jo en fantastisk turistplass og det kunne sikkert blitt en del besøk på fortet, og kanskje faktisk det kunne vært med på å trekke folk til Senja. Av og til er det ikke så mye som skal til for at valget av reisemål tipper i den ene eller andre retningen.
Dessverre har fortet vært en dyr lekse for Midt-Troms Museum, som i en periode tok på seg for mange restaureringsprosjekter uten å ha penger til drift og vedlikehold. I skrivende stund ser det mørkt ut for fortet. Ingen drift der idag.

Denne saken er i tillegg nok et eksempel på halvhjertet reiselivssatsning i Troms, noe som gjerne ender i konkurser og redusert omdømme for regionen.

Så, der fikk jeg sagt det. Men Senja er et fantastisk område.
Jeg er helt enig. Her gikk man glipp av en unik mulighet til å få til noe spesielt.
Jeg ser av mine notater at jeg i egenskap av ansvarlig for det museale materiellet besøkte Skrolsvik i oktober 1994, juli 1996 og juni 2000.
Den potten med penger som Forsvaret hadde satt av til å rydde opp på batteriet, forøvrig et ganske brukbart beløp, ble overlatt til de lokale aktører sammen med anlegget. Dermed skulle lokale myndigheter styre dette slik de synes det var "best". Sør-Senja museum på Stonglandseidet ble kastet ut i det hele uten at de etter hva jeg erfarte fikk faglige og økonomiske muligheter til å gjøre stort - likevel ble det gjort en god jobb med den museale biten. Den store pengepotten ble brukt på å pusse opp enhetsbygget og forlegningsbrakke med henblikk på turisme, noe som var bekymringsfullt ift ivaretakelse av anlegget i museal sammenheng.
For Forsvaret ble dette også en lærepenge - og noe av bakgrunnen for dagens iver i å rydde opp der Forsvaret forlater et område - uten at jeg uten videre er enig i dagens "brent jord" fremgangsmåte.
JEF
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by jarle58 »

Eg fann nokre gamle bilete frå 1978/79. Då var eg på Skrolsvik som Ljoskaster/luftvern leiar.
Bileta av ljoskastaren er frå den som sto på Skjellneset, 3 km nord for fortet. 6 minutt å køyre med 3/4 tonnar.
Denne ljoskastaren var ofte vanskeleg å tenne, men eg har i ettertid lært at vi måtte lagre kolsatavane tørt.
Aggregatet hadde ein mersedes motor med 8 sylindrar, den gjekk som ei klokke. Meiner å hugse at aggregatet leverte 28kW.
Det var kjekt for oss å lysa opp utover sjøen, men lite populært hos dei sjøfarane. Både millitære og sivile.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jarle58 on 01 Jan 2013 19:43, edited 1 time in total.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Ole »

Lyskasterbunkeren ble til Senjas flotteste hyttetomt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “TROMS”