Arnøya

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Det ligger en del bunkerser og stillinger på Arnøya like utenfor Stangnes, Var Arnøya under krigen en del av stangnes eller var det regnet som et eget anlegg under krigen?
Er det noen som har bilder derifra, Og er det noen som har bilder tatt under krigen der? Jeg har ikke funnet nooe her inne på forumet fra Arnøya. Er det noen som kan fortelle om det fortet eller er det bare slikt at det går under annet navn?
Det enkle er ofte det beste!!
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Viste ikke at det var noe her. Kanskje luftvern.
Attachments
Arnøya 2.jpg
Arnøya 2.jpg (143.46 KiB) Viewed 362 times
MVH

Stig G
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Ah, å den kommer du med nå...
Har akkurat bodd et par døgn på Harstad camping som er like ved :)

Thomas
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

StigG wrote:Viste ikke at det var noe her. Kanskje luftvern.
Det var rådende tanke sist gang også PDT_Armataz_01_18
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Det du ser på bildet der er bare noe av det som befinner seg der ute, derfor fant jeg det litt merkelig at det ikke var nevnt noen plasser. Men tanken har slått meg at Arnøya kan ha ligget under Stangnes. Men finner det litt rart da jeg ikke har funnet et bilde fra Arnøya her inne. Tanken har også slått meg at det kan ligge under et annet navn/batteri. Noe jeg finner merkelig..
Men som sagt.. har ingen info.. vet heller ikke så mye om det som var på Arnøya. Hadde vært spennende og ta en tur dit å se litt.
Det enkle er ofte det beste!!
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Ok Natter.. Der var det noe da... Men da får jeg ta meg en tu ut dit å se meg litt rundt. Jeg tror den utbyggingen som planlegges ikke blir noe av.. Det vil koste for mye å lage forbindelse over til Arnøya.. Noe annet ville overraske meg stort..
Det enkle er ofte det beste!!
Rth
Posts: 10
Joined: 06 Apr 2010 13:01

Kan ikke si så mye om disse under krigen, men husker fra jeg var ung (tidlig 70tallet) var dette ennå avsperret område (militært område) husker også at det hang et skilt på gjæret rund området med teksten Acthung Minen, mener å huske det var rødt og trekantet.
Post Reply

Return to “TROMS”