Liste fra Tromsø kommune

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Fant en liste over kystfort i Troms. http://orakelet.info/4591

Her er mange navn jeg ikke finner igjen. Er det fordi det er feil navn som er oppgitt, eller er det plasser som ikke har vært omtalt på forumet her før??

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er vel bare at vi på forumet går etter de Tyske stedsnavnene, men de litt mindre "historieløse" gjerne bare smeller inn Norske stedsnavner. Noen av disse har vel også vært brukt etter krigen og da var det iallefall ikke Tyske stedsnavner som ble foretrukket.

Jeg har ikke sett nærmere på listen, men kanskje noen andre har?

Erik H
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik H wrote:Det er vel bare at vi på forumet går etter de Tyske stedsnavnene, men de litt mindre "historieløse" gjerne bare smeller inn Norske stedsnavner. Noen av disse har vel også vært brukt etter krigen og da var det iallefall ikke Tyske stedsnavner som ble foretrukket.

Jeg har ikke sett nærmere på listen, men kanskje noen andre har?

Erik H
Dette kunne løses med å ta stedsnavn og så den tyske betegnelsen, eks. fra Haugesundsområdet:

HAGLAND NORD FOR HAUGESUND (MKB 10/504 Haugesund)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det fordi det er feil navn som er oppgitt, eller er det plasser som ikke har vært omtalt på forumet her før??
Det er nok som Erik H. sier ja, her er det brukt dagens geografiske navn fremfor de tyske batterinavnene.... Men det er flere batterier som ikke er omtalt her på forumet - foreløpig!

Er ikke den helt store jobben og "oversette" for dem som har litt lokalkunnskap :-)

Mvh
Erik E
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Har vert på de fleste av disse. Tror de fleste her er x tyske. Er usikker på Bredvik. Hvis det er Breivikeidet som menes er det vel helnorsk.
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei.

Det er jo helt ... fantastisk.. Det finnes fortsatt kystfort i Norge som ikke er omtalt på dette forumet.

Dette var virkelig overraskende informasjon..

Vi søker "nettet" og imponerer hverandre med opplysninger fra .. EKS Jersey,Danmark og Russland når vi har perler rundt om i Norge som ikke er omtalt..

Neste organiserte bunkertur bør vel være nordafor. PDT_Armataz_01_18

Tydeligvis mye uutforsket der ..

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det finnes fortsatt kystfort i Norge som ikke er omtalt på dette forumet.
Har selv vært på omlag 180-190 kystfort + et titalls torpedobatterier i Norge, men det er kanskje halvparten av dem som er omtalt her :-)

Noen fort er så "vanlige" at det ikke har særlig interesse for andre enn lokalbefolkningen, mens andre fort er såpass rasert eller overgrodd at det liksom ikke er vits å starte noen tråd før noen spør spesifikt etter det.

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Selv så håper jeg at lokale personer skal oppdage at "deres" kystfort ikke er med på forumet og skrive noen ord. Jeg er veldig interesert i bilder og historier fra de enkelte kystfort og støttepunkt, men det vil nok ta år og dag før alle kystfortene er omtalt på forumet.. men trur vi er på god vei :D

Erik H
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Du har helt rett, det er bare å brette opp ermene å begynne..

Har en plan om å "gjenoppdage" Helland som er i Haram kommmue.

Er det noen andre som har lyst på en tur dit helga 22-24 08. Si ifra om noen av dagene kan brukes der ute. Har sett litt, og ser frem til å kunne lære mer.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:+ et titalls torpedobatterier i Norge, men det er kanskje halvparten av dem som er omtalt her :-)
Hvis man legger sammen alle torpedobatterier: Førkrigs, tyske (inkl. midlertidige og uferdige), og etterkrigsetableringer, kommer jeg til 21 (innenfor Norges grenser). Har jeg misset noen da..?
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Noen som har flere detaljer rundt dette fortet.
Stod 4 sfh414(f) der ute. Det skal bygges 40 boliger i området.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Bjornar Nybrott wrote:Noen som har flere detaljer rundt dette fortet.
Stod 4 sfh414(f) der ute. Det skal bygges 40 boliger i området.
Kommandoplassen ble brukt av Grøtsund fort som fremskutt målestasjon frem til nedleggelsen av Grøtsund. I en av kanonstillingene drev vi uttesting av lyskastere ca 1980. Det hører med til batteriets historie at haubitsene ble ombygd for sokkellavett og var ferdig montert i disse da krigen sluttet. Dette var det eneste ferdige batteriet som stod med haubitsene i sokkellavett. Et par haubitsbatterier flyttet fra Finnmark og Nord-Troms som var under etablering i Lofoten skal også ha vært i ferd med å bli montert i sokkellavett i stedet for den ellers vanlige dreieskive.
Batteriet var uegnet for bruk som kystbatteri med sine haubitser, og ble avviklet i regi av Distriktskommando Nord-Norge etter krigen.
JEF
Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

Hei J E F

Stemmer det at det ble bygget et torpedo anlegg på Grøtsund
i nyere tid? Noe slik som Ida anlegget i malangen?
Tror jeg har hørt/lest meg til at det var noe nede i bakken der.

Mvh Stein
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stein e K wrote:Stemmer det at det ble bygget et torpedo anlegg på Grøtsund
i nyere tid? Noe slik som Ida anlegget i malangen?
Tror jeg har hørt/lest meg til at det var noe nede i bakken der.
Ikke torpedo, men mine. Det kontrollbare minefeltet på Grøtsund var ett av de tre anleggene som ble videreført og oppgradert gjennom IDA prosjektet. Det ble bygget et helt nytt fjellanlegg med kontainerløsninger for de forskjellige funksjonene. Det nye anlegget var ferdig i 1998.
Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

Så at det var noe nybygd under bakken da jeg var der i 2006,
Inngangen til fjellanlegget så veldig nytt ut i forhold til
resten av fortet. Forlegningsbygget så også nyoppført ut?
Post Reply

Return to “TROMS”