Grave frem en inngang til en bombekaster eller "Tobruk"

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På Vesterøen fort HKB 5./980 i Sandefjord har jeg funnet en bombekaster stilling eller en "Tobruk". Denne er ikke med på inventar beskrivelsen etter krigen. En fast bombekaster stilling er merket men dessverre ble den sanert for et par år siden.
Kanskje er denne andre stillingen en bombekasterstilling, men det vet vi ikke før vi har gravet frem inngangen. Nedgangen med en liten trapp nedover er fylt igjen med stein og jord. Jeg har begynt å grave frem inngangen men døra syns ikke ennå. Håper at den ikke er støpt igjen.
Stillingen skulle dekke inngangen til fjellanlegget i indre leir. Den ligger på åsen over hovedinngangen til fjellanlegget. Er noen av dere ute å går tur på Folehavna så stopp i fem minutter og ta vekk litt stein i nedgangen.
Kanskje vi kunne møtes en dag og ta et tak slik at vi finner ut av dette.
Attachments
2-DSC_0015.JPG
2-DSC_0015.JPG (365.63 KiB) Viewed 592 times
3-DSC_0017.JPG
3-DSC_0017.JPG (257.48 KiB) Viewed 592 times
Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Jeg kan bli med. Kan ofte tidlig på ukedager.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Så fint, jeg har mulighet på onsdager og fredager, gjerne tidlig. Kanskje det er andre som vil være med også?
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Hadde det ikke vert for regnværet hele denne helgen så kunne jeg tatt meg en tur ned.
Eller er det et sted en kan dra på seg regntøy først?
Mulig jeg har sjangs til uka, må se ann jobb mengden først.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Yngvar, vær forberedt på at der kan være store steiner som dekker inngangen til denne bunkeren.
Eg har litt erfaring med å rydde inngangspartier forran bunkerser (HKB Syre) . Eg er som regel alene
når eg driver med slikt arbeid som dette og er glad for at du får flere med deg for å åpne denne bunkeren .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei henning, foreløpig er det bare små steiner og jord men det er nok mulig at det er større steiner nedover. Prøver å graven innerst mot inngangen først så jeg kan se om døra er støpt igjen.
Mvh
Yngvar
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Yngvar wrote:Hei henning, foreløpig er det bare små steiner og jord men det er nok mulig at det er større steiner nedover. Prøver å graven innerst mot inngangen først så jeg kan se om døra er støpt igjen.
Er nok en god ide å sjekke om den er gjenstøpt først ja. Er nok 2 meter ned her .
Mvh Henning Dalsvåg
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hvordan gikk det med denne utgravingen, Yngvar ? :)
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Tar et par steiner vekk hver gang jeg er der, men det er mye igjen :)
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har du fått sett om døren er støp igjen?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Nei, det er en del steiner igjen. Normalt så tror jeg ikke den er støpt igjen, men vi får se.
Mvh
Yngvar
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Med en solid spade vil gravearbeidet bli mye enklere.
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”