Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg....

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg....

Post by TommyG »

--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by molich »

Uffda, og....så synd at det ikke passer :(
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by TommyG »

Ikke for meg heller dessverre.

Sent fra min mobiltelefon
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by molich »

Håper noen fra forumet får anledning da, siden det ble rel. kort varsel.

Takk for at du la det ut her Tommy :)
MVH Morten C.
lilje
Posts: 698
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by lilje »

Jeg regner med at det er dette anlegget som i følge boka om Distrikskommando Østlandet var tatt ut til å brukes i krig som hovedkvarter for FDI 3 - Vestre Oslofjord Forsvarsdistrikt. I følge det skulle det være et fjellanlegg ved Kongsgårdsmoen som var i bruk av Norges bank.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by Espen K »

lilje wrote:Jeg regner med at det er dette anlegget som i følge boka om Distrikskommando Østlandet var tatt ut til å brukes i krig som hovedkvarter for FDI 3 - Vestre Oslofjord Forsvarsdistrikt. I følge det skulle det være et fjellanlegg ved Kongsgårdsmoen som var i bruk av Norges bank.
Jeg har vel også nenvt dette tidligere men da mener jeg at det var noe uenighet rundt det.
Står vel i artikkelen at dette kun er brukt som lager, ikke tiltenkt krigshovedkvarter.
Men det er jo mulig ikke alt har kommet helt riktig frem i artikkelen, det er nok ikke så mange journalister som har kjennskap til disse innstalasjonene.
lilje
Posts: 698
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by lilje »

Det er kanskje sannsynlig det ikke er dette anlegget som er nevnt. Det som står i boka om DKØ er følgende:

"Et annet problem for DKØ som så ut til å få sin løsning i 1980-årene var å skaffe DK-staben og forsvarsdistriktene beskyttede krigskvarterer. Etter at kommandoforholdene over brigadene ble tatt opp igjen for fullt, ble det slått fast at DK- og FDI-stabene skulle ha statistiske hovedkvarterer, fortrinnsvis i fjell. Hærstaben satte av en del midler til dette i slutten av 1980-årene, noe som satte fart i planleggingen igjen. DK-staben hadde tidligere planlagt å nytte en skole i Romedal som alternativ til fredskvarteret på Åker. Ammunisjonslageret på Brøttum hadde også vært vurdert i 1970- og dels i 1980-årene som en mulig løsning da det i en lang periode sto tomt. I 1980-årene ble en rekke nye steder vurdert. Ett av disse var en stor fjellhall i området Stavsberg som var blitt ledig og vel egnet, men som både var i største og i dyreste laget. Hallen ble senere lagerplass for Diplom-Is.

Etter hvert ble også planene for å sikre DKene og FDIene egnede krigskvarterer skrinlagt. FDI 1 og FDI 3 hadde tilfredsstillende anlegg på Høytorp fort og i Norges banks fjellhall på Kongsgårdsmoen."



FDI-hovedkvarteret skulle i krig bemannes av staben, et stabskompani og et sambandskompani. Staben og stabskompaniet til FDI 3 hadde mobiliseringslager i Underbergstollen i Kongsberg.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by Kvarven »

:sjef:
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by Espen K »

Er det denne fjelhallen som omtales som "Ammunisjonslageret på Brøttum" i ditt inlegg lilje?

Det vil med andre ord si at det er flere fjellhaller i kongsberg område, og bare denne er fremme i åpenheten.
lilje
Posts: 698
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by lilje »

Nei, altså det er bare de to siste linjene i sitatet som angikk Vestre Oslofjord Forsvarsdistrikt nr 3 (FDI 3) og Østre Oslofjord Forsvarsdistrikt nr 1 (FDI 1). Det som står foran gjelder krigskvarter for selve Distriktskommando Østlandet (DKØ). DKØ hadde sitt fredskvarter på Åker gård i utkanten av Hamar og dette gjelder altså mulige steder i Hamar-området å flytte kvarteret til i krig. Brøttum er på Hedemarken.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by ervold »

Espen K wrote:Er det denne fjelhallen som omtales som "Ammunisjonslageret på Brøttum" i ditt inlegg lilje?

Det vil med andre ord si at det er flere fjellhaller i kongsberg område, og bare denne er fremme i åpenheten.
Hei
Fjellhallene det er snakk om ligger ved gamle AKON (arsenalet på Kongsgårdsmoen). De består av 11 hallet orientert rundt en kjørestoll formet som en 0 med to utkjøringer på hver side nederst. De ble opprettet for å lagre deler av de store mengdene ammunisjon som kom til landet med Marshallhjelpen, pluss tysk ammunisjon fra krigen. Hallene ble også nyttet av andre, blandt annet forsvarsmuseet hadde to av hallene etter at ammunisjonsmengdene ble redusert. Det er også godt mulig at Myntverket hadde noe lagret der, det ligger jo på Kongsberg. Anlegget ble overdratt til vegvesenet da ny vei ville gå helt intill fjellet ved inngangene. Derved sparte forsvaret bryderiet med å støpe det igjen. Anlegget er ubrukelig for moderne amlagring. Det er ikke mulig å komme inn i flere av hallene med truck, de ble bygget dengang forsvaret hadde soldater nok, billig arbeidskraft.

Amlageret på Brøttum ligger mellom Moelven og Lillehammer. Det driftes fra AMLØ.

ervold
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by Jon-Vegard »

Jeg var der. Skal se etter hvert om kan få lagt ut bilder.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by Espen K »

Jon-Vegard wrote:Jeg var der. Skal se etter hvert om kan få lagt ut bilder.
Du må jo si ifra til meg om slikt :blee:
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by Jon-Vegard »

Så det samme morgen som det var åpent og måtte omtrent bare hive oss i bilen!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Re: Lørdag 15. juni kan du besøke fjellhaller i Kongsberg...

Post by Espen K »

Så jeg ikke en tegning av dette anlegget et sted her på forumet?
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”