View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jan 2021 22:08



Reply to topic  [ 10 posts ] 
 10,5cm, K331(f) Rekkevidde 12.000 meter 
Author Message
User avatar

Joined: 23 Jun 2007 21:41
Posts: 1033
Location: 5501 Haugesund
10,5 cm K331(f)
Fransk betegnelse - Canon de 105 L mle 1913 Schneider
Tysk betegnelse - 10,5cm Kanone 331(f)

Kaliber - 10,5cm (105mm)
Vekt - ca. 2.650 Kg. (i feltlavett)
Vekt - ca. 3.500Kg i sokkellavett (usikker info.)
Lengde (rør) 2,987 m.
Elevasjon ca. +37/-0 grader (i feltlavett)
Elevasjon ca. +45/-5 grader i sokkellavett (usikker info.)
Utgangshastighet 550 m/sek
Vekt av granat 15,74 - Kg
Rekkevidde - 12.000 meter (i feltlavett)
Skuddtakt – 5 skudd/min. (teoretisk)
Fabrikat – Schneider, Frankrike
Modell - 1913

Dette var den mest utbredte kanonen i det tyske kystartilleriet i Norge og forekom i en rekke kystbatterier over hele landet. I løpet av krigen ble 231 kanoner av denne typen satt opp i 58 kystbatterier.

Dette var en relativt god feltkanon, innført i den franske hæren i 1913 som kanon L13S (fransk betegnelse fra første verdenskrig). Etter kampene i 1940 ble mange tatt som tysk krigsbytte, og noen av disse ble overført til det tyske kystartilleriet i Norge. I 1940 hadde Frankrike fremdeles 854 kanoner av denne type i tjeneste. Etter 1. verdenskrig solgte Frankrike kanoner til flere nasjoner og tilsvarende kanoner som ble tatt som krigsbytte fra andre land fikk derfor tysk betegnelse 10.5 cm K 333(b) for kanoner tatt som krigsbytte i Belgia, 10.5 cm K 338(i) for Italia, 10.5 cm K 338(j) fra Jugoslavia og 10.5 cm K13(p) og 10.5 cm K29(p) for kanoner tatt fra Polen. Kanonene hadde fast lavett (ikke sprikelavett) og kunne siderettes 6 grader i lavetten (uten at lavetten måtte flyttes manuelt). Den polske versjonen K29(p) var modifisert i nye sprikelavetter med gummihjul og kunne siderettes 14 grader.

Mot slutten av krigen var disse kanonene i ferd med å bli bygget om i tyskproduserte sokkellavetter med doble splintskjold, noe som gjorde kanonen betraktelig bedre egnet til kystartilleri, som nå kunne følge og avgi rettet ild mot sjømål.

Noen kanoner er i dag bevart både i feltlavetter og i ombygde tyske sokkellavetter. Blant annet ved museumsbatteriet på Ny Hellesund utenfor Kristiansand kan man se begge versjonene oppsatt i stillinger. Arquebus krigshistorisk museum i Haugesund har også en K331(f) oppsatt i en utstilling om det tyske kystartilleriet i Norge. Det er sikkert flere museer i Norge som har disse med feltlvett. Ellers står en del mer eller mindre komplette kanoner igjen i sine opprinnelige stillinger i de tyske kystbatteriene, selv om disse etter hvert begynner å bli utsatt for kritiske rustangrep.

En del av kanonene ble modifisert etter krigen og feltlavettene fikk gummihjul istedenfor de opprinnelige kjerrehjulene. På grunn av dette har flere av kanonene overlevd intakt helt frem til i dag. I Finland ble kanonene tatt i bruk som 105 K13, da Finnland blant annet fikk kjøpe 12 kanoner under vinterkrigen. Disse kanonene finnes det enda relativt mange av i forskjellige utgaver i museer og private samlinger i verden. En kanon var til og med for salg på et militært forum i Norge for et par måneder siden, så om noen ønsker en K331(f) i samlingen er muligheten kanskje fremdeles til stede.

Kilder
- Bok: Jan Egil Fjørtoft - Tyske kystfort i Norge
- Bok: Artillery by Chris Chant, ISBN 1-84509-248-1
- Arkivmateriale: Arquebus krigshistorisk museum (diverse notater)

_________________
Arquebus krigshistorisk museum
http://www.arquebus.no
post@arquebus.no


Last edited by Arquebus on 02 Sep 2007 15:54, edited 1 time in total.



24 Jul 2007 0:40
Profile WWW
Site Admin
User avatar

Joined: 06 Feb 2006 20:30
Posts: 3515
Location: Rennesøy
Post 
Her er noen bilder av K331 (f):


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


26 Jul 2007 0:02
Profile WWW
Site Admin
User avatar

Joined: 06 Feb 2006 20:30
Posts: 3515
Location: Rennesøy
Post 
Og videre noen datablad på granater og drivladning.
Her er det så mange typer brannrør listet opp, at hvis noen har interesse av dette får dere heller spør, så skal jeg legge ut mer.....
Eller send meg en PM med epostadresse.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


26 Jul 2007 0:05
Profile WWW

Joined: 25 May 2006 13:19
Posts: 208
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune
Post 
Quote:
En del av kanonene ble modifisert etter krigen og feltlavettene fikk gummihjul istedenfor de opprinnelige kjerrehjulene.


Vår K331(f) har fått gummihjul. Mener også å ha hørt at kamret ble modifisert for å passe NATO-ammunisjon etter krigen.

Image
Saluttering med K331(f) fra kanonstilling 3.

Image
Vedlikehold på K331(f) i lagerhallen.

Inge S


02 Sep 2007 21:51
Profile

Joined: 17 Jul 2007 20:04
Posts: 39
Location: Oslo
Post 
Gronsvik wrote:
Vår K331(f) har fått gummihjul. Mener også å ha hørt at kamret ble modifisert for å passe NATO-ammunisjon etter krigen.


K.331 ble tatt i bruk i et større antall etter krigen som 10,5 cm Feltkanon M/13. Da den franske ammunisjonen ble "dømt ut" på 1950-tallet ble skytset kamret for amerikansk 105 mm ammunisjon. Det samme skjedde med tyske 10,5 cm feltkanoner M/16 og M/18/40.
K.332 ble også tatt i bruk i en artilleribataljon på Jæren. Disse kanonene ble utfaset da ammunisjonen ble "dømt ut". (Fransk pikrinsyrefylt sprengammunisjon).

I stedet for de opprinnelige hestetrekkgjulene ble det kjøpt inn moderne gummihjul, men på grunn av vansker med importlisens (!), ble en del kanoner montert på lastebilhjul. Derfor finnes kanonene både med store og små hjul.

JEF


02 Sep 2007 22:10
Profile
User avatar

Joined: 23 Jun 2007 21:41
Posts: 1033
Location: 5501 Haugesund
Post 
JEF wrote:
Gronsvik wrote:
Vår K331(f) har fått gummihjul. Mener også å ha hørt at kamret ble modifisert for å passe NATO-ammunisjon etter krigen.


I stedet for de opprinnelige hestetrekkgjulene ble det kjøpt inn moderne gummihjul, men på grunn av vansker med importlisens (!), ble en del kanoner montert på lastebilhjul. Derfor finnes kanonene både med store og små hjul.

JEF


Jeg mener at noen fikk store gummihjul fra de opprinnelige lavettene til K332(f) eller var de hjulene som ble innkjøpt identiske med disse hjulene(?)

_________________
Arquebus krigshistorisk museum
http://www.arquebus.no
post@arquebus.no


02 Sep 2007 23:03
Profile WWW

Joined: 12 Jul 2007 21:17
Posts: 21
Quote:
Saluttering med K331(f) fra kanonstilling 3.


Artig at dere har fått til salutt med denne gamle krigeren.Vi har to slike 331 på Tellevik kystfort, begge i skytbar stand. Problemet blir å få tak i ammo til salutten. Vi har forsøkt skyte laben på håkonsvern, men uten å lykkes. Hva gjorde dere?

Salutten vår i år ble lsøt ved at vi måtte leie inn kanon og mannskap fra Forsvaret (75mm), fra Bergenhus. (20 km fra Tellevik). Ikke helt det samme..


04 Sep 2007 10:04
Profile

Joined: 25 May 2006 13:19
Posts: 208
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune
Post 
Hallo

Salutteringen var nok før min tid PDT_Armataz_01_10

Saluttammunisjonen fikk de fra 6.divisjon i Harstad. Den divisjonen finnes vel ikke lenger, så dere må nok gå gjennom AR1 (artilleriregiment 1) på Østlandet. Nå er jeg imidlertid ikke sikker på om det finnes saluttammunisjon til 105mm tilbake heller mer, men dere kan jo forsøke å sjekke. Merkelig om de ikke hadde på Bergenhus da hvis det finnes slik ammunisjon.

Inge S


06 Sep 2007 11:26
Profile

Joined: 12 Jul 2007 21:17
Posts: 21
Problemet er som du skriver, at ammo til 105 mm er utfaset. Da får en ikke tak i salutt-ammo heller til disse kanonene. 75 mm er standard salutt kanon nå. Blir ikke helt det samme..


06 Sep 2007 16:33
Profile

Joined: 25 May 2006 13:19
Posts: 208
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune
Post 
Vi skal male opp vår K331(f) i år, men er noe usikker på farge. Når vi skrapte litt i malingen på den viste det seg at den hadde en lys grønn farge under den ytre olivenfargen. Antar at dette kan være den opprinnelige franske fargen. Forsvarsmuseet sier Antrasittgrå nedmattet ca. 30% var vanlig for slike kanoner benyttet som kystartilleri, og det kan jo hende at vår kanon opprinnelig ikke har vært benyttet til annet enn regulært feltartilleri og derfor ikke fått denne fargen.

Kanonen på bildet fra Ny-Hellesund virker imidlertid å være oliven. Har også snakket med en malemester fra Finnmark med interesse for kystartilleri, og han sa at feltartillerikanoner benyttet i tysk kystartelleri der oppe hadde vært oliven. Antrasittgrå blir jo også svært mørkt, kan dette stemme? Trenger derfor tips til farge og fargekode (RAL). Noen som kan hjelpe?
PDT_Armataz_01_09

Inge S


01 Feb 2010 12:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF