40,6cm SK C/34 (også kalt Adolfkanon)
Posted: 03 Sep 2009 2:47
Til kanonen var det utviklet i alt fem typer granater, inklusive treningsgranaten.
40.6 cm Spreng-Granate, sprenggranat L/4.8, brannrør foran
Sprenggranaten var standardgranaten og hadde en vekt som lå mellom 1020 og 1035 kg. Utgangshastighet: 810 m/s. Den hadde brannrør som kunne settes inn både foran eller bak.
40.6 cm Sprenggranat L/4.6, brannrør bak.
Pansergranat som veide 1030 kg. Utgangshastighet: 810 m/s.
40.6 cm Pansergranat L/4.4, brannrør bak
40.6 cm Adolf Granate L/4.2, kunne ha tennsats/brannrør både foran og bak. Også tidsbrannrør fantes til denne.
«Adolfgranaten» var et langtrekkende granat som veide rundt 600 kg. Med maksimal drivladning (i kardus) hadde den en utgangshastighet på 1050 m/s og den hadde en rekkevidde på 56 km. «Adolfgranaten» kunne nå en maksimalhøyde på 21 800 meter, og hadde en lengste flyvningstid på to minutter og ti sekunder. Standardgranaten kom opp i en høyde på ca 12.000 meter.
Ved beslutningen om å bygge Atlanterhavsvollen i 1942 andre verdenskrig ble det også bestemt å bruke åtte av de ferdige 40,6cm kanonene i to batterier i Norge. Fire av disse kom til batterie Theo/Trondenes og fire skulle til batterie Dietl på Engeløya i Steigen. Den ene sank imidlertid med transportfartøyet og det kom kun tre kanoner til batteri Dietl. Elleve kanoner vet man med sikkerhet ble produsert; åtte ble plassert i Norge, og de andre tre ble som nevnt først brukt i Polen, i Hel (tysk navn Hela) nær Gdańsk som batteri Schleswig Holstein. I 1942 ble de tre kanonene flyttet til Frankrike og plassert nær Sangatte som batteri Lindemann. Det eneste av de tre batteriene som var operative under andre verdenskrig og aktivt deltok i krigshandlinger var Batterie Lindemann.
Kilde: Wikipendia
Bilde: Bundesarchiv
40.6 cm Spreng-Granate, sprenggranat L/4.8, brannrør foran
Sprenggranaten var standardgranaten og hadde en vekt som lå mellom 1020 og 1035 kg. Utgangshastighet: 810 m/s. Den hadde brannrør som kunne settes inn både foran eller bak.
40.6 cm Sprenggranat L/4.6, brannrør bak.
Pansergranat som veide 1030 kg. Utgangshastighet: 810 m/s.
40.6 cm Pansergranat L/4.4, brannrør bak
40.6 cm Adolf Granate L/4.2, kunne ha tennsats/brannrør både foran og bak. Også tidsbrannrør fantes til denne.
«Adolfgranaten» var et langtrekkende granat som veide rundt 600 kg. Med maksimal drivladning (i kardus) hadde den en utgangshastighet på 1050 m/s og den hadde en rekkevidde på 56 km. «Adolfgranaten» kunne nå en maksimalhøyde på 21 800 meter, og hadde en lengste flyvningstid på to minutter og ti sekunder. Standardgranaten kom opp i en høyde på ca 12.000 meter.
Ved beslutningen om å bygge Atlanterhavsvollen i 1942 andre verdenskrig ble det også bestemt å bruke åtte av de ferdige 40,6cm kanonene i to batterier i Norge. Fire av disse kom til batterie Theo/Trondenes og fire skulle til batterie Dietl på Engeløya i Steigen. Den ene sank imidlertid med transportfartøyet og det kom kun tre kanoner til batteri Dietl. Elleve kanoner vet man med sikkerhet ble produsert; åtte ble plassert i Norge, og de andre tre ble som nevnt først brukt i Polen, i Hel (tysk navn Hela) nær Gdańsk som batteri Schleswig Holstein. I 1942 ble de tre kanonene flyttet til Frankrike og plassert nær Sangatte som batteri Lindemann. Det eneste av de tre batteriene som var operative under andre verdenskrig og aktivt deltok i krigshandlinger var Batterie Lindemann.
Kilde: Wikipendia
Bilde: Bundesarchiv